081120-cayman-boxster

Nya Porsche Boxster/Cayman snålare och snabbare med ny boxermotor

På Los Angeles bilsalong visas de snålaste Porsche-modellerna hittills. Det nya ansiktslyftet för Boxster/Cayman innebär inte bara nytt ansikte och ny rumpa, utan även en ny boxermotor som klarar sig med 0,89 l/mil.

När Porsche visar de nya ansiktslyfta versionerna av Boxster och Cayman i Los Angeles är det den nya boxermotorn som står i det absoluta blickfånget. Det handlar om en ny instegsmotor på 2,9 liter som i Boxster ger 255 hästkrafter och 265 i Cayman, vilket är 10 respektive 20 hästkrafter mer än i föregångarna.

En annan nyhet är att alla motorer numera kan kombineras med Porsches dubbelkopplingslåda PDK. Med PDK-lådan som mellanhand klarar sig den nya 2,9-litersboxern på endast 0,89 liter per mil i både Boxster och Cayman. Vilket enligt Porsche är elva procent mindre än de tidigare modellerna med den gamla Tiptronic-lådan. Även S-versionerna har fått en uppdatering under huven. 3,4-litersmotorn i Boxster S och Cayman S är från och med ansiktslyftet direktinsprutad och ger 310 hästkrafter i Boxster S och 320 i Cayman S. Det är en ökning med 15 respektive 25 hästkrafter. Med PDK-låda drar S-porscharna 0,92 liter per mil, vilket är 16 procent mindre än tidigare. PDK-lådan ger även en tidsmässig vinst. Accelerationen från 0-100 km/h går 0,1 sekunder snabbare med PDK-lådan än med den sexväxlade manuella. Snabbast ur blocken är Cayman S med PDK-låda som tar sig från 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Långsammast är Boxster med manuell låda som behöver 5,9 sekunder för att nå 100 km/h.

Fjädring och stötdämpning har fått en översyn och Boxster/Cayman ska numera gå både sportigare och bekvämare. Styrningen har optimerats för att vara skarpare men samtidigt lättare. Boxster och Cayman har dessutom begåvats med den allra senaste versionen av PSM (Porsche Stability Management). I den nya versionen ger PSM två nya funktioner: Bromsförberedelse och bromsassistans. Det funkar så att den hydrauliska kontrollenheten bygger upp trycket om föraren släpper gasen hastigt, vilket är typiskt i en krissituation. Bromsbeläggen förs då närmare skivorna och väntar på helspänn på att få gripa in. Denna funktion ska korta bromssträckan väsentligt enligt Porsche.

Utseendemässigt kan man sammanfatta det som att Boxster/Cayman numera ser ut att flirta lite mer med sina medtrafikanter. Baktill har de båda modellerna fått nya lampor som är lite mer publikfriande än sina föregångare. Framtill har de fått nya strålkastare med integrerade blinker som enligt Porsche ska påminna om familjens överhuvud Carrera GT. Dimljus har blivit standardutrustning, på Boxster består de av en rad av lysdioder som sitter i luftintagen. På Cayman sitter de i en rund klunga.

De nya versionerna av Boxster och Cayman kommer att finnas hos svenska återförsäljare i slutet av februari nästa år. De svenska priserna är ännu inte fastställda. De europeiska prisuppgifterna säger dock 38 600 euro för Boxster och 41 700 euro för Cayman. Priserna för Boxster S och Cayman S börjar på 46 700 respektive 51 500 euro.

Läs mer

Provkörningar

Test

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!