Foto: ©Stefan Warter/Porsche AG

Nya Porsche Cayenne GTS – mellanbarnet

Porsche lanserar nu GTS-versionen av sport-suven Cayenne, med mer effekt än Cayenne S och lika mycket plastbitar som Cayenne Turbo.

Det är på den kommande bilsalongen i Peking som Porsche tänker visa upp Cayenne GTS för första gången. Konceptet och motorn visades upp på syskonmodellen Panamera på bilsalongen i Los Angeles i november förra året, men nu är det alltså dags för Porsches verkliga kassako Cayenne att få trimpaketet. 

 V8:an på 414 hästkrafter bygger på diton som vanligtvis finns under huven på Cayenne S kopplas ihop med en åttaväxlad Tiptronic S-låda med start/stopp-funktion. När drivlinan fungerar som den ska går 0-100 på 5,7 sekunder och toppfarten nås vid 261 kilometer i timmen. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 1,07 liter per mil. Motsvarande siffror för Cayenne S är 0,100 på 5,9, 258 kilometer i timmen och 1,05 liter per mil.

 Men det är kanske utsidan som är mest iögonfallande med nya Cayenne GTS, åtminstone med den skarpa gröna färgen från pressbilderna. Fronten och sidokjolarna har man lånat från Cayenne Turbo vilket man även gjort med den delade spoilern bak. Fjädringen har kortats med 24 millimeter jämfört med S och GTS har även Porsche Active Suspension Management, PASM.

 Porsche Cayenne GTS börjar säljas i Tyskland i juli i år och kommer kosta 90 774 euro.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!