Porsche Cayman S

Nya Porsche Cayman S – tre snabba från provkörningen

Nya Porsche Cayman S med 325 hästkrafter, kan den vara någonting att ha? För att provköra den skickade vi Mikael Stjerna till den portugisiska solen.

Hallå Mikael Stjerna, hur mås det med dig och nya Porsche Cayman?

– Bara fint tack, både med mig och nya Cayman. Med nya generationen har underhållningsvärdet ökat än mer.

 Nya Cayman är alltså så bra, eller?

– Frågan är om den kan bli bättre. Går att köra stenhårt utan att bjuda på hemska överraskningar. Den straffar nästan aldrig föraren. PDK-lådan som sitter i den Cayman S jag kör på den F1-klassade banan här nere växlar blixtsnabbt och motorljudet som tränger in i kupén bakifrån är alldeles lagom skönt.

 – Det längre axelavståndet jämfört med förra generationen ger mer komfort, men tro inte att den har tappat sportbilskaraktären, för det har den inte. Styrningen är ny och fungerar överlag bra.

 Hepp hepp, har lite brådis, vi får runda av här...

– Okej, okej! Ska bjuda på lite priser då. 514000 kronor är grundpriset för Cayman, 635000 kronor för Cayman S. Innan vi lägger på vill jag också kungöra Caymans största minus. Det är... (sprak).

 Ledsen läsare, telefonförbindelsen med Portugal är inte av samma klass som Cayman. Vi får be er ta del av Mikael Stjernas fantastiska provkörningsrapport i Teknikens Värld nummer 6/2013 som finns att köpa i butik för några tjugor från och med 28 februari. Slå till på en prenumeration så har du tidningen direkt i din brevlåda ännu tidigare!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!