Nya Renault Espace officiell med fakta, bilder och film

En av världens mest populära MPV-modeller, Espace, har i dag officiell världspremiär på bilsalongen i Paris. Men det är något märkligt med den. Nya Espace är inte längre en konventionell MPV, utan en crossover.

Renault Espace, som från början var tänkt att vara en Talbot, har sedan modellen introducerades 1984 sålt i över 1,2 miljoner exemplar. Få andra MPV-modeller har varit så framgångsrika. Espace, som sedan förra generationen även finns som en rymligare Grand Espace, har fyllt en funktion som i dag inte efterfrågas på samma sätt. Därför är nya Espace inte vad man kallar för en MPV, utan i stället är den en crossover. Mindre bussliknande och mer personbilslik.
Utseendemässigt finns inget hos denna femte generation som liknar föregående som kom sent 2002.
Linjerna är slankare och är mycket snarlika de vi såg på konceptbilen Initiale Paris på bilsalongen i Frankfurt för ett år sedan.

Nya Renault Espace mäter 4,85 meter från för till akter, oavsett hur många säten som ryms (fem- och sjusitsiga versioner finns). Det är dryga centimetern kortare än gamla Grand Espace men också nästan 19 centimeter längre än gamla Espace. Den är 1,87 meter bred om backspeglarna inte räknas in i måttet, drygt två centimeter smalare än föregångaren. Fransmännen säger att nya Espace bjuder på generösa innerutrymmen trots den 6,3 centimeter lägre takhöjden (innermått). Tacka längden och det utökade axelavståndet för det. 2,88 meter med hjulaxlarna är 1,6 centimeter mer än hos gamla Grand Espace och cirka åtta centimeter mer än hos gamla Espace.
Ett annat mått som utökats är markfrigången. 16 centimeter är fyra centimeter mer luftspalt under underredet är hos gamla Espace.
Trots likheter i storlek med gamla Grand Espace är nya Espace hela 250 kilo lättare.

I baksätet på femsitsversionen bjuds det på knäutrymme som är upp till 30,8 centimeter. Motsvarande siffra för sjusitsversionen ber vi att få återkomma med. Även de som sitter i framsätena lär kunna hitta en bra sittposition då stolarna längst fram kan justeras 24 centimeter i längsled. Dessutom kan sätesdynorna justeras upp till sex centimeter. Lägg där till massagefunktion (tillval) och sex minnesplatser då stolarna är elstyrda.
Bagageutrymmet är som hos en rymlig storkombi. 660 liter ryms längst bak i nya Espace. Fälls baksätena, vilket görs med en enkel knapptryckning, ryms upp till 2 040 liter, ett par hundra liter mer än i de rymligaste kombibilarna. Med bakre sätesraderna nedfällda bildas ett helt plant lastgolv.
Den stora bakluckan är elstyrd (förmodligen tillval) och kan öppnas med hjälp av en rörelse med foten under stötfångaren. Bra funktion när händerna är fulla av barn och matkassar. Bakluckans öppningsvinkel är anpassningsbar så att den inte slår i när takhöjden är låg, i exempelvis trånga garage.

Renault har också satsat på praktisk förvaring av prylar under bilfärden. Handsfacket, som öppnas elektroniskt, är tolv liter rymligt. Mellan framstolarna finns ett 7,4 liter stort förvaringsutrymme under armstödet. Till vänster om ratten finns ett utrymme om 0,3 liter och till höger om växelspaken ryms 0,5 liter i ett utrymme som täcks av ett lock. Här hittas också anslutningsmöjligheter för USB-minne, 3,5 millimeters minitele-kontakt och SD-kortläsare. Ytterligare förvaringsutrymmen finns längre bak i mittkonsolen (2,5 liter) och i dörrarna (två på 2,5 liter fram och två på 0,85 liter bak).

Nya Renault Espace kommer med tre olika motorer. En av dessa sörplar bensin, är på 1,6 liter och med turbokraft når den upp till 200 hästkrafter och 260 newtonmeter.  Den heter Energy TCe 200 och är kopplad till en EDC-dubbelkoppplingslåda med sju växlar. De båda andra föredrar diesel och även dessa har cylindervolym om 1,6 liter och drar nytta av kraften från turboladdning. Den ena heter Energy dCi 130 och bjuder på 130 hästkrafter och 320 newtonmeter. Sexväxlad manuell låda är den hopparad med. Den andra heter Energt dCi 160, är på 160 hästkrafter och 380 newtonmeter. Precis som bensinmotorn är denna starkare variant av dieselmotorerna kombinerad med en EDC-dubbelkopplingslåda.Multi-Sense är Renaults nya system som tillåter olika körprogram. Fem olika finns: Eco, Komfort, Neutral, Sport och Perso. Sistnämnda är upp till var och en att konfigurera efter behag. De olika körlägena innebär olika inställningar av motorstyrningen, växellådans växlingskaraktär (vid EDC-låda), styrrespons, motorljud, instrumenteringslayout och interiör belysning. Även chassits karaktär påverkas, bland annat fjädringen och 4Control-tekniken som innebär fyrhjulsstyrning. Nya Espace styr alltså även med bakhjulen.Allt styrs via den 8,7 tum stora skärmen och knapparna på den snygga mittkonsolen som tornar upp mellan framstolarna. En stor del av informationen visas också på den flexibla displayen som utgör centrum av mätarhuset och på head up-displayen.Renault nämner inget om lanseringsdatum men vi misstänker att nya Espace dyker upp hos handlarna i början av nästa år. Längre fram i höst hoppas vi kunna presentera priserna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr