081202-nya-megane-prov

Nya Renault Mégane – direktrapport från ett snöigt Madrid

Hans Hedberg befinner sig just nu i Spaniens huvudstad Madrid, på väg hem efter två dagars körning med nya Renault Mégane – halvkombi och coupé. Bilen är, om inte upphetsande, så i alla fall ett bra fall framåt.

Ringer upp Hans Hedberg när han står i kön till incheckningen på Barajas, Madrids internationella flygplats. Bakom sig har han två dagars provkörning av nya Renault Mégane. Någon solskenshistoria handlar det inte om, i stället är det minus tre grader och snö i den spanska huvudstaden och provkörningen blev lite annorlunda.

I går körde Hans halvkombin, som kommer att vara storsäljaren i Sverige tillsammans med kombin (Touring) som kommer senare. I dag körde han comebackande Mégane Coupé – en modellversion vi aldrig fick se hos generation två (bortsett från plåtcabben som kallas Coupé Cabriolet).

Vi börjar med formgivningen hos tredje generationen Mégane.

– Formen är ju helt ny. Renault brukar ju komma med helt ny design vid generationsväxlingarna. På nya Mégane ser formerna rätt ut. Lite mainstream, men positiv sådan. De nya formerna kommer helt klart att falla fler på läppen än de tidigare lite yxiga formerna, berättar Hans över telefonen.

När det gäller coupémodellen vill Renault visa att de också kan vara sportiga. En av de största huvudkonkurrenterna är nya Volkswagen Scirocco. För att visa Méganes sportighet på allvar är bilen en av deltagarna i det purfärska tv-spelet Need for Speed: Undercover från Electronic Arts (se bild nedan). Där fajtas fransmannen mot just Scirocco, bland andra.

Inuti bilen är det också nya linjer. Här känner man igen sig från sitt större modellsyskon Laguna. Kvalitetsintrycket är gediget och att fransmännen har tittat på både Audi och BMW förstår man.

Minuset för nya Mégane är kupéutrymmet. Det är svårt för normallånga personer att helt problemfritt få plats med huvudet som slår i taket. Detta gäller båda karossversionerna. I baksätet på halvkombin är det dessutom förvånansvärt tajt för benen. Form har fått gå före funktion.

Att köra Mégane är en rätt trevlig historia. Den har blivit vassare och förmedlar mer till föraren än tidigare. Detta gäller både halvkombin och coupén. Chassit känns neutralt och balanserat. Sportiga coupén är en aning framtung och även stötigare. Detta tack vare att den är styvare än halvkombin – 19 procent fram och tio procent bak – och att den har sänkt chassi med tolv millimeter.

Det är fortfarande helelservoassisterad styrning som gäller. Medan förra generationens styrning var tråkig och ”huggig” så har nya generationens styrning blivit betydligt bättre och skarpare. Den är mer distinkt och elservons mothuggen är borta. Men den där sista skärpan, som exempelvis Volkswagen Golf och Scirocco har, saknas. Det är dock inte långt ifrån.

Växellådan, sexväxlad manuell på provbilarna, är fortfarande långslagig men ändå hyfsat distinkt. Det känns Renault helt enkelt.

I coupémodellen provkörde Hans bensinmotorn TCe 180 på två liter. Alltså 180 pigga turbohästar som placerar sig mellan Sciroccos alternativ med 160 respektive 200 hästkrafter. Motorn är finfin, men når ändå inte riktigt upp till den knivskarpa karaktär som den tyska konkurrenten har. I stället känns det mer som komfort blandat med fart i stället för råstyrka. 0-100 km/h går på 7,8 sekund och toppfarten ligger på 230 km/h.

Det kommer även en liten turbomotorn på 1,4 liter som lovar kraft och låg förbrukning. Den ser vi fram emot att få köra vid ett senare tillfälle.

I halvkombin provkörde Hans dieseln dCi 130 med 130 hästkrafter. En kraftfull motor för bilen som släpper ut 135 gram koldioxid per kilometer. Två andra dieslar med mindre volym dyker också upp i samband med nykomlingen. En på 90 hästkrafter och en på 110. De släpper ut 118 respektive 120 gram koldioxid per kilometer.

Till våren nästa år kommer en förmodad storsäljare – etanolmotorn på 1,6 liter.

I mars nästa år dyker nya Renault Mégane halvkombi upp i Sverige. Prislappen tros hamna på ungefär 150 000 kronor eller strax därunder. Som riktpinne kan man ta dagens Mégane-priser och lägga på 7 500 kronor för att få motsvarande av nya Mégane.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!