Foto: Erik Wedberg / Teknikens Värld

Nya Rolls-Royce Ghost – tre snabba från provkörningen

Rolls-Royce ska släppa en elbil, men just nu är fokuset på nya Ghost som vi är och kör i Rzeczpospolita Polska. Erik berättar mer...

Hej Erik, var är du egentligen?
– Jag har hamnat på en rastplats någonstans längs motorvägen söder om Warszawa. Det är en ganska fin rastplats, men mitt omdöme kanske färgas lite av att jag har kört nya Rolls-Royce Ghost hit.

Hur ny är den?
– Helt ny faktiskt. Medan gamla Ghost delade en hel del teknik med BMW 7-serie står nya Ghost på samma aluminiumplattform som Phantom och Cullinan. Roll-Royce säger att det bara är kylarprydnaden och paraplyet i dörren som följt med från den gamla bilen. Men det finns några BMW-detaljer kvar, främst infotainmentsystemet som är en halvgammal version av iDrive.

1 av 5 Foto: Rolls-Royce
2 av 5 Foto: Rolls-Royce
3 av 5 Foto: Rolls-Royce
4 av 5 Foto: Rolls-Royce
5 av 5 Foto: Rolls-Royce

Ska man köpa en?
– Om man vill ha det absolut bekvämaste i bilvärlden just nu, så ja. Fjädringskomforten är magisk och den gamla V12-motorn är lika tyst och körbar som en elmotor. Man måste vara beredd att betala omkring 348 000 euro exklusive moms, och lägga en hel del pengar på bensin.

Oj, det är en bra slant det... drygt 3,5 miljoner kronor plus moms. Hur det är att ratta en sådan bil, och allt annat som är värt att veta, berättar Erik Wedberg om i kommande nummer, det får du för allt i världen inte missa! 

LÄS OCKSÅ: Rolls-Royce Spectre är märkets första elbil 

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!