Nya Saab 9-3 enligt Jason Castriota

Nya Saab 9-3 så som Jason Castriota ritade den

Än en gång har bilder på nya Saab 9-3, som aldrig blev av, läckt ut. Denna gång är det förhållandevis riktigt bra bilder. Här ser vi tydligt – från alla vinklar – hur Jason Castriota föreställde sig återgången till halvkombiformatet.

För snart ett och ett halvt år sedan, bara knappt två månader innan Saabs konkurs, dök första bilden på nya Saab 9-3, generation tre, upp när Riksgälden råkade faxa (?) Saabs affärsplan utan att maskera bilderna i den.

För bara knappt två månader sedan dök det upp fler och bättre bilder på bilen som hade en mer slutgiltig form än tidigare. Bilderna var dock av taskig kvalitet.

För så kort tid som en månad sedan kom nya bilder via SaabsUnited.com som återigen visade nya 9-3, denna gång var det inte illustrationer utan äkta vara.

Nu har återigen en laddning bilder på nya Saab 9-3 landat på nätet tack vare utländska motorforum. Denna gång handlar det om Saabs designer Jason Castriotas egna illustrationer och vi får äntligen se bilen från alla håll och kanter. För första gången ger bilderna bilen lite rättvisa. Utseendet är upp till var och en att bedöma, men i och med de ”normala” vinklarna och bildernas bättre kvalitet förhöjs även bilens intryck.

Vi ser återigen att Saab med Victor Muller vid rodret var på väg tillbaka till gamla spåret med halvkombimodeller. Eller CombiCoupé som det heter om vi ska använda klassiskt Saab-språk.

Fyra dörrar och en stor baklucka men en vinge som får oss att tänka på Turbo-eran som var den tidsperiod då Saab rönte störst uppmärksamhet i världen (bortsett från GM-strulet på slutet och konkursen som gav Saab mer tid i rampljuset, om än negativ sådan, än vad någon annan biltillverkare ens skulle våga drömma om).

Formgivningen hos tredje generationen 9-3 andas en hel del Phoenix Concept som visades på Genèvesalongen våren 2011. Inte minst fronten och huven liknar konceptbilens diton. Vecken som löper i bågar över hjulhusen är också hämtade från Phoenix Concept. Däremot skiljer sig bakänden som i stället ger en tydlig vink till andra generationens 9-5. På bakluckans nederkant kan man urskilja att det står 93X Aero och det divideras ute på nätet om nya 9-3 kanske skulle ha gått under beteckningen 93, det vill säga utan bindestrecket.

Nya Saab 9-3 var enligt Mullers plan tänkt att visas upp på Genèvesalongen våren 2012, men det vet vi alla att så blev det inte. Projektet försenades flertalet gånger och fyra månader innan den tilltänkta salongspremiären begärdes Saab i konkurs. Enligt SaabsUnited.com hade bilen stått färdig tidigast hösten 2012 vilket skulle innebära marknadslansering i början av 2014 – i bästa fall.

Nu fick Jason Castriotas version av 9-3, baserad på Saabs egen- och nyutvecklade Phoenix-plattform, aldrig se bilsalongens strålkastarljus eller möta bilköparnas tindrande ögon i bilhallen. Kanske Nevs, som numera äger Saab, kan hitta på något oväntat?

Missa inte att läsa 9-3 Phoenix – historien om bilen som aldrig hann rädda Saab.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!