100531-nya saab 9-5 test

Nya Saab 9-5 Aero Turbo6 XWD – direktrapport från provkörningen

En hett efterlängtad bil sett med svenska ögon är nya Saab 9-5. Teknikens Världs Hans Hedberg befinner sig just nu i Västergötland där han provkör bilen i utförandet Aero Turbo6 XWD. Vi ringer Hans och känner honom på pulsen.

Tjena Hans! Äntligen är det dags att köra nya produktionsfärdiga Saab 9-5. Vad är ditt första intryck?

 – Väntan är över! Detta är hur kul som helst – en ny svensk Saab! En riktig bjässe med helt rätt attityd.

Storleken och utseendet känner vi redan till sedan ett bra tag tillbaka, så vi hoppar in i bilen. Vad säger du om insidan?

– I förarsätet sitter man riktigt bra, framstolarna bjuder på bra grepp. Stoppningen är fast och stum och påminner inte alls om stolarna i 9-3 som är betydligt mjukare och mindre greppande. Utdragbart lårstöd finns för optimal sittposition även för långturen.

Sittandes i förarstolen känner man av det flygplansinspirerade utförandet. Inte minst när det gäller instrumenteringen som är fräck och egen. Mätarnålarna lyser klassiskt grönt. Välvd vindruta och låga sidofönster spär på känslan av en cockpit, men det ger samtidigt dålig runtomsikt. Fönsterstolparna är breda, speciellt A-stolparna.

Mittkonsolen bjuder på en stor infodisplay i widescreen-format. Gränssnittet håller toppklass, men styrratten är tyvärr inte lika enkel i handhavandet som hos till exempel Audis MMI och BMW:s iDrive. Under infodisplayen är det lite rörigt med en hel del knappar. Känns aningen kopierat från Opel Insignia. Till vänster om infodisplayen tror man kanske att man hittar en start/stopp-knapp, men i stället sitter där knappen för Saabs typiska Night Panel. Start/stopp-knappen hittar man i stället nere vid växelväljaren, strax bakom knappen för elektroniska parkeringsbromsen. I framkant av växelväljaren sitter en knapp det står CIS på, jag berättar mer om den senare. Nyckeln kan man behålla i fickan, alternativt stoppa i ett speciellt fack i mittkonsolen, när man startar bilen.

Om du tar plats i baksätet, hur känns det där?

– Baksätet bjuder på riktigt bra utrymme i alla ledder förutom på höjden. Takhöjden är låg, väldigt låg för att en så här stor bil. Den sluttande taklinjen stjäl allt för mycket av utrymmet för huvudet. Men det känns ändå bättre än i prototypbilen vi körde för ett år sedan. Saab har haft ett år på sig att förbättra det så gott det går. De bakre sidorutorna är små som skottgluggar. Det ger visserligen en ombonad känsla, men barn och kortvuxna får svårt att se ut.

Hur är nya 9-5 att köra då?

– Trots över fem meter lång bil känns den betydligt mer som en 9-3 än en 9-5 att köra. Det har Saab-folket lyckats riktigt bra med. Det aktiva chassit känns välutvecklat och går att ställa in i tre olika lägen, DriveSense som Saab kallar det. Med knappen CIS, som jag nämnde tidigare, har man tre valmöjligheter. Normalläget är ”I” som står för Intelligence. ”C” står för Comfort medan ”S” självklart står för Sport. Skillnaderna mellan lägena är påtagliga. Läget ”I” fungerar i de flesta situationer men min favorit är läget ”C”.

Det finns gott om kraft i Aero Turbo6 XWD tack vare 300 hästkrafter. Men det bästa med den här modellversionen är fyrhjulsdriften, XWD, som är standard. Systemet innefattar även den elektroniskt styrda bakre differentialbromsen eLSD. Tekniken portionerar ut krafterna på ett sunt sätt. Instyrningen är enkel och kontrollerad och vid utgången av kurvorna är fullgas inga som helst problem.

När är det premiär för nya 9-5 i bilhallarna och vad kostar den?

– Helgen den 19 juni. Alltså samma dag som kronprinsessan gifter sig. En stor och viktig helg med andra ord. Aero Turbo6 XWD, som enbart finns med automatlåda, kostar från 471 900 kronor. Instegspriset ligger på 311 000 kronor. Då får man en manuell Turbo4 med 220 hästkrafter utan fyrhjulsdrift.

Hur ser framtiden ut?

– Sedanmodellen i all ära, men det är kombimodellen, SportCombi, som kommer att vara storsäljaren i Sverige. Den kommer nästa år. Sedanmodellen är dock mycket viktigt för Saab. Den ska ge Saab en nystart i USA och leda dem in på den så viktiga Kina-marknaden.

Eventuellt kommer en 9-5X i framtiden med lite terrängstuk i sportig förpackning. I stil med 9-3X helt enkelt.

Efter alla turen kring Saab under vintern och våren ser det nu ut att ljusna äntligen. Nya 9-5 visar upp en riktigt bra sida som kan ge företaget den skjuts de så väl behöver. Nu återstår det att se om kunderna faller för den. Jag har gjort det och håller alla tummar och tår som går att hålla.

Missa inte att läsa allt om nya Saab 9-5 och första provkörningen i Teknikens Värld nummer 13/2010 som kommer ut i butik 10 juni.

Modellutbud

Saab 9-5 2010

Turbo4 220 hk    311 000 kr
Turbo4 aut 220 hk    329 000 kr
Turbo4 XWD 220 hk    335 000 kr
Turbo4 XWD aut 220 hk    353 900 kr
TiD4 160 hk    315 000 kr
TiD4 aut 160 hk    329 400 kr
(priser gäller Linear,
Vector +22 000 kr, Aero +62 000 kr)
Turbo6 XWD Aero aut 300 hk    471 900 kr

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!