090116-saab95-trollhättan

Nya Saab 9-5 kan byggas i Trollhättan

Under den pågående Detroitsalongen har representanter för den svenska regeringen och GM diskuterat Saabs framtid. Samtalen har bland annat innehållit krav på ett mer självständigt Saab och att nästa generation 9-5 ska byggas i Trollhättan.

Framöver ska Saab Automobile, enligt GM:s Europa-chef Carl-Peter Forster, få en mer självständig ställning inom GM-organisationen. Anledningen ska vara, enligt vad Ny Teknik erfar, att den svenska regeringen har detta som krav för att ge stöd till det krisdrabbade företaget. Ett annat krav ska också vara att nya Saab 9-5 ska byggas i på svensk mark i Trollhättan, alltså inte i Rüsselheim i Tyskland som tidigare rapporterats.

En av dem som deltog i samtalen under Detroitsalongen var Hans G Pettersson som är kansliråd på näringsdepartementet. Han bekräftar att samtalen ägt rum och att GM kan se Saab som mer självständigt. Däremot vill han inte yttra sig angående Saab 9-5 och Trollhättan då han anser att det är ett av många scenarion, ett komplicerat sådant dessutom.

Nyligen sa Carl-Peter Forster att Saab och GM inte har råd att betala den nya utrustning och de verktyg som behövs vid produktionen av kommande 9-5 och 9-4X. En flytt av produktionen av 9-5 till Trollhättan skulle därför underlätta för den svenska regeringen att med skattebetalarnas pengar ge stod vid inköp av det som behövs för att komma igång med tillverkningen.

Däremot kommer 9-4X att tillverkas i Mexiko precis som det aviserats om tidigare. Ibland kan det vara vettigare att lägga pengarna i utlandet om det blir billigare för skattebetalarna samtidigt som uppnådd effekt blir densamma som en satsning i Sverige. I det här fallet är det alltså vettigt av den enkla anledningen att man nu satsar på Saabs överlevnad på lång sikt, inte bara det närmaste året.

– Tittar på verksamheten så gick vi med vinst på 9-3-försäljningen i Europa under 2007. Om man så plussar på med kanske 60 000 bilar av nya 9-5, och en tillverkning av 9-4X i ”dollar-zonen”, så har vi lönsamhet i bolaget. Vi siktar på en produktion runt 150 000 bilar om året, det räcker. Och trenden bland bilköparna talar för oss, med mindre turboladdade modeller, säger Eric Geers till Ny Teknik.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!