090827 saab 95 presenterad Foto: This GM image is protected by copyright and is pro

Nya Saab 9-5 officiell

Den långa väntan är över. Såväl spionbilder som våra egna bilder har du redan kunnat ta del av här på teknikensvarld.se, liksom en provkörning. Nu är det officiell release.

Redan ett par timmar innan avsatt tid skickar Saab ut bilder på nya Saab 9-5. Med den börjar en ny era för Saab, menar man i pressreleasen. Modellen kommer att presenteras på Frankfurtsalongen den 17-27 september.

I sin presentation staplar Saab upp de viktigaste punkterna: En helt ny sedan i premiumklassen, skandinavisk design inspirerad av såväl konceptbilen Aero X som märkets historia, fokus på föraren och körglädje, tidernas mest avancerad Saab med prestanda, säkerhet och miljö i tanke.

Ta del av bilderna nedan, mer information kommer här inom kort. Glöm inte heller att se vår provkörning i TV-TV , kolla länken nedan.

UPPDATERING

Modellen ska bli märkets nya flaggskepp och siktar på att bli det spännande alternativet i premiumklassen.

Formerna är typiskt skandinaviska och företagets flygplanshistorik representeras av den välvda vindrutan. Fronten är bekant från konceptet Aero X medan proportionerna mellan vindruta och och tak ska koppla till den första 900-modellen. Saabs "hockeyklubba" markeras i kromlisten som kröks runt de bakre sidorutorna. Den förstorade logotypen i grillen blickar framåt och symboliserar Saabs nya självsäkra formspråk.

Bakpartiet är nyskapande. Lamparrangemanget, med en tvärgående lysdiodramp, ger Saab en helt ny uppsyn i mörker. Hur lång tid kommer det ta innan du "tar den" under nattkörningen?

Även den avancerade tekniken ska vara ett av modellens triumfkort. Dit hör saker som head-up display (Pilot HUD), adaptiva strålkastare, adaptiv farthållare, adaptivt chassi (Saab DriveSense), nyckellöst system för lås och tändning, trezoners luftkonditionering, parkeringshjälp, fyrhjulsdrift (XWD, bara till BioPower 2,0 och 2,8 V6) och bakhjulsdifferential. Enligt Saab ska alla elektroniska hjälpmedel få bilen att ge en körupplevelse som "egentligen inte rimmar med bilens storlek". 

Endast turboalternativ kommer att finnas i motorutbudet. Två fyrcylindriga motorer, en bensin och en diesel, finns inledningsvis. Dieselmotorn har ett koldioxidutsläpp på 139 gram per kilometer och bensinalternativet är på 220 hästkrafter. Top-of-the-line är en bensin-V6 på 300 hästkrafter och 400 newtonmeter – bara möjlig med fyrhjulsdrift.

I ett senare skede utökas sortimentet med en 1,6-liters bensinmotor (180 hästkrafter) och en etanolvariant på 2,0 liter. Alla växellådor, manuella som automatiska, kommer att vara sexväxlade.

Invändigt är det mer utrymme på alla leder än hos föregångaren och mer kraft har lagts på detaljkvalité och finish – ett måste om man har premiumambitioner.

Som vanligt, på flygplansmanér, är föraren i fokus. Alla reglage är inom räckhåll för föraren och bland nymodigheterna är det head-up-displayen, kallad Pilot HUD, som stjäl mest intresse. Systemet exponerar information som hastighet och motorvarvtal på vindrutan.

I baksätet har du ditt eget ljudsystem (hörlurar ingår) och din egen klimatanläggning. I framstolarnas ryggstöd kan skärmar fällas ned.

Nya Saab 9-5 kommer även fortsättningsvis finnas i utförandena Linear, Vector och Aero.

Modellen ska tillverkas i Trollhättan, där också det huvudsakliga utvecklingsarbetet har skett. Nya Saab 9-5 börjar att säljas som 2010 års modell.

Läs mer

TV-TV

Extern länk

Saab

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!