080215-saab-turbo-x-xwd

Nya Saab Turbo X och XWD – direkt från första provkörningen

Äntligen! Saabs fyrhjulsdriftssystem XWD är här och våra utsända rapporterar hem att de är imponerande över hur 9-3 uppför sig med drivning på alla fyra. Förutom XWD-provkörning har även Turbo X hårdkörts på bana.

De två lyckligt lottade från vår redaktion som är med vid provkörningen av nya Saab 9-3 Turbo X och 2,8T Aero XWD är fotograf Glenn Lindberg och testchef Hans Hedberg. Provkörningen av Aero XWD äger rum på landsvägarna utanför Marseille i södra Frankrike. Bankörningen med Turbo X äger rum på racerbanan Paul Ricard en bit nordost om Marseille. En omtyckt bana för tester, speciellt i dag med 14 grader och sol. Bland annat Peugeot kör sina tester med Le Mans-bilarna här om nätterna.

Sedan Saab kort visade upp sitt nya XWD-system i somras – i samband med presentationen av nya 9-3 – har de finslipat tekniken ytterligare för optimalt uppförande. XWD bygger på Haldex fjärde och senaste generation och tillsammans med elektroniska differentialen eLSD (standard i Turbo X, tillval till Aero XWD) är väghållningen maximal och närvarande. Kraften i Aero-motorn (2,8-liters V6 med 280 hästkrafter, XWD innebär plus 25 hästar jämfört med vanliga Aero) märks inte, varken i ratt eller i chassi, som på de framhjulsdrivna modellerna. Bilen sticker iväg utan några som helst problem och omkörningar blir till en dans precis som tung högerfot vid acceleration från stillastående.

XWD-systemet är optimerat för aktiv körning, något som Saab gjort med vilje för att än mer förstärka sin sportiga image. Något som märks tydligt då man kan köra på ställ som man tidigare inte kunnat göra i en Saab.

Saab 9-3 Turbo X, som också går under namnet Black Turbo i bland annat USA, är egentligen samma bil som 9-3 2,8T Aero XWD men för de 45 000 extra kronorna får man en bil som sticker ut med bland annat sänkt chassi, fetare fälgar (18 tum standard, 19 tum på provkörningsbilen) och större bromsskivor fram (345 mm i stället för 314 som standard). Dessutom får man eLSD på köpet. Hans Hedbergs råd är att spara de 45 000 kronorna, men är man Saab-fantast så är man. Men du får skynda dig då den svenska tilldelningen endast utgörs av 175 Turbo X – totalt 2 000 världen över.

Både Saab 9-3 Turbo X och 9-3 2,8T Aero XWD går att beställa redan nu. Leveranserna sätter igång i slutet av mars/början av april. 364 900 kronor får du ge för den sistnämnda och 8 000 extra för samma bil med kombiutrymme. Och för Turbo X är det alltså ytterligare 45 000 kronor som gäller.

Som en parantes kan vi nämna att det kommer att komma en 9-3X så småningom, som är mer lämpad för ”offroad-körning” än vad de båda bilarna ovan är. XWD kommer senare även att dyka upp med de andra motoralternativen. Nya TTiD-motorn med XWD skulle nog vara uppskattad av många.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!