Seat Ibiza Cupra Foto: Peo Kjellström, Seat

Nya Seat Ibiza Cupra – tre snabba från provkörningen

Förra våren visades konceptbilen, i höstas produktionsversionen. Nu kör vi nya, ansiktslyfta Seat Ibiza Cupra. Gillar PeO busfröversionens nyheter?

Calling Barcelona! Hur lever livet PeO Kjellström och vad hålls du med?

– Ganska bra tack. Sådär femton grader och strålande sol. Men blir ju lite svett men det kan man väl stå ut med. Jag kör ansiktslyfta Seat Ibiza Cupra, spanjorernas lilla ”pocket rocket”.

 Har de trimmat den mer?

– Ja och nej. Motorn är alltjämt 1,4 TSI med kompressor och turbo vilket, som tidigare, ger 180 hästar. Men genom att mappa om motorn har accelerationen 0-100 km/h sänkts från 7,2 till 6,9 sekunder. Och toppfarten har ökat med tre kilometer till 228 km/h. Seat har även bytt ut lite bussningar i hjulställen vilket gör bilen lite mer komfortabel och enklare att leva med.

 Det låter ju bra. Hur mycket dyrare blir den?

– Det är det fina i kråksången! Trots visserligen små men ändå förfiningar så sänks priset med 12 000 kronor och Ibiza Cupra kostar 199 900 kronor när den introduceras . Och det med mer utrustning, bland annat navigation.

 Vill du läsa mer om nya Seat Ibiza Cupra får du för allt i världen inte missa att läsa hela PeO:s provkörningsrapport som kan beskådas i Teknikens Värld nummer 5/2013 som utkommer 14 februari. Gör det enkelt, skaffa en tidsbesparande prenumeration genom vårt finfina erbjudande.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!