Nya skoda Octavia Foto: copyright Daniel Kraus.

Nya Skoda Octavia Combi officiell – rymligare än storkombikonkurrenterna

Nya Skoda Octavia Combi imponerar stort på papperet. Lastutrymmet slår nämligen flera namnkunniga konkurrenter på fingrarna. Krydda utrymmena med ny design och snåla motorer och vi har en given succé.

Drygt två månader efter att halvkombiversionen av nya Skoda Octavia, tredje generationen, presenterades är det nu dags för den förmodade storsäljaren i Sverige – Skoda Octavia Combi.

 Sedan Octavia lanserades i Sverige 1996 har Skoda sålt 75000 exemplar av modellen varav 42000 av dessa har varit kombiversionen. Octavia Combi är med andra ord en vanlig syn på svenska vägar och vanligare lär den bli i och med nya generationen.

 Precis som halvkombiversionen är det helt nytt utseende jämfört med förra generationen. Från C-stolpen och bak skiljer sig kombin åt från halvkombin. Plana ytor, raka linjer och sluttande D-stolpe är Skodas nya designspråk som vi får vänja oss vid. Modernt och strikt och lär gå hem hos de flesta.

 Nya Octavia Combi är nio centimeter längre än föregångare samt 4,5 centimeter bredare. Det ger oss en 465,9 centimeter lång och 181,4 centimeter bred bil. Hjulbasen har utökats med 10,8 centimeter till 268,6 centimeter. De utökade måtten gör Octavia Combi till en imponerande rymlig bil. Förutom vad som sägs vara klassledande benutrymme för baksätespassagerarna får 610 liter bagage plats (605 liter i föregångaren) längst bak när baksätet är uppfällt. Det kan jämföras med Volvo V70, Sveriges mest sålda bil, som endast mäktar med 575 liter.

 Fäller man baksätet ryms i Octavia Combi hela 1740 liter (1 655 liter i föregångaren). Volvo V70 sväljer endast 1600 liter med fällt baksäte. Då ska det tilläggas att V70 är drygt 16 centimeter längre och har 13 centimeter längre axelavstånd. Det gör Octavia Combis siffror än mer imponerande.

 Tyvärr finns en nackdel hos nya Octavia Combi sett ur ett lastperspektiv. Baksätet kan bara fällas i 60/40-konfiguration, inte 40/20/40 som man skulle kunna önska. Däremot har den genomlastningslucka.

 Bagageutrymmet bjuder på finesser som dubbelsidig golvmatta, lastnät och krokar. Dessutom finns det i bilen skräpkorg, multimediahållare, reflexvästförvaring under framsätet och mycket mer. Och så klart isskrapa som finns bakom tanklocket.

 Motorerna är åtta till antalet, fyra bensinare och fyra dieslar. Snålast är GreenLine-versionen med 110 hästkrafter som vill ha 0,34 liter diesel per mil vilket motsvarar 89 gram koldioxid per kilometer. Det är samma siffra som för 1,6 TDI GreenLine i halvkombiutförande. Totalt sett över alla motorer har förbrukningen jämfört med utgående generations sänkts med 17 procent. I Green Tec-utförande är de extra snåla med start/stopp och bromskraftåtervinning.

Värstingen, innan RS-versionen presenteras, är 180 hästkrafter starka 1,8 TSI. Just RS-versionen blev så sent som förra veckan avslöjad igen. I den kan vi förvänta oss 220-230 hästkrafter.

Fyrhjulsdrift, med andra ord Octavia Combi 4x4, är också aktuellt. Som tidigare är det Haldex teknik som används, dock av senaste generation, femte i ordningen.

Nya Skoda Octavia är ännu inte krocktestad av Euro NCAP, men fem stjärnor är att vänta, något annat skulle vara en överraskning. Skoda har inte enbart jobbat hårt med att få ned matchvikten rejält utan också med att få nya Octavia säkrare än sina föregångare och för att få den att stå pall konkurrensen. Flera säkerhetssystem har implementerats i en Skoda-modell för första gången. Exempel är den aktiva huven som skyddar fotgängare vid påkörning, nio krockkuddar inklusive knäkrockkudde och sidokrockkuddar även i baksätet, panikbromsfunktion, filvarningssystem och trötthetsvarnare. Farthållare med avståndsradar som håller konstant avstånd till framförvarande fordon, parkeringsassistans som parkerar bilen till dig samt ljusassistent som slår av och på helljuset automatiskt är andra nyheter i nya Octavia. Ett system som kan läsa av trafikskyltar kommer också så småningom.

 Pristillägget för Combi är 6500 kronor, helt klart överkomligt. Därmed blir instegspriset (1,2 TSI 105 hk) 186 400 kronor medan 1,8 TSI kostar från 218 600 kronor. 1,6 TDI 105 hk (ej GreenLine) går loss på 211 600 kronor medan 2,0 TDI med 150 hästkrafter börjar på 224 600 kronor.

Från och med vecka 12 går det att beställa nya Octavia Combi. Svensk lansering är det vecka 24 i sommar.

 – Vi tror det här blir en ny svensk familjefavorit, säger Hans Turemark, märkeschef på Skoda Sverige.

 Vi håller med. Efter vår provkörning av halvkombin nyligen blev vi imponerande. Allt annat än en succé vore märkligt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!