090421-skoda-octavia-rs

Nya Skoda Octavia RS officiell

I höstas uppdaterades Skoda Octavia med bland annat ett nytt yttre, men sportversionen av Skodas storsäljare fick inte samma behandling. Tills nu vill säga, för här är de första bilderna och informationen om Octavia RS.

Skoda Octavia RS dök upp under 2001 i form av första generationens Octavia. Med 180 hästkrafter plockade ur en radfyra och låg prislapp blev den genast något av en succé. Sedan dess har det sålts 60 000 ”RS-Octavior” runt om i världen varav drygt 3 000 av dessa hör hemma på de svenska vägarna. Senaste Octavia RS dök upp under 2006.

Nu är det dags för en ny Octavia RS att se dagens ljus, drygt ett halvår efter det att Octavia-modellen genomgick en facelift. Nyheterna är i stort sett desamma som på sina motorsvagare modellsyskon. Det som skiljer RS-versionen från övriga är främst den nya fronten med RS-logotypen i nederkant av grillen, ny stötfångare och frontspoiler med större gap och bikakemönstrat nät. För första gången är det dessutom möjligt att beställa Octavia RS med xenonljus och adaptiva strålkastare. Nytt är också de integrerade LED-ljusen i fronten och dimljus med kurvfunktion.

Bak på bilen finns nya kromade ändrör, ny bakvinge och något modifierade bakljus. Fälgarna på bilarna på bilderna heter Neptune, mäter 18 tum och är tillval.

Interiört har Octavia RS specifika detaljer som klädsel, sportpedaler samt en speciell växelspak som ska förstärka bilens sportiga karaktär. Nya Octavia RS har även fått ny ratt, instrumentpanel samt ett nytt ljud- och navigationssystem. Ytterligare en nyhet hos Octavia RS är ett integrerat luftkvalitetssystem i luftkonditioneringen, som stänger av om luften utanför bilen tillfälligt blir märkbart sämre.

Sportchassit har sänkts till 127 millimeter och bilens vikt har sänkts med 20 kilo för bensinversionen och med 15 kilo för dieselversionen. Chassisänkningen förbättrar de aerodynamiska egenskaperna, vilket ska ge högre toppfart och snabbare acceleration.

Nya Skoda Octavia RS finns både som kombicoupé och kombi. Bilen lanseras med två motorer, en bensin- och en dieselmotor. Bensinmotorn är en 2,0 TSI med 200 hästkrafter med en förbrukning på 0,75 l/mil och ett reducerat CO2-utsläpp som uppgår till 175 gram. Dieselmotorn är en 2.0 TDI CR (Common Rail) med 170 hästkrafter med en förbrukning på 0,57 l/mil och ett CO2-utsläpp på 150 gram. Båda motorerna går att beställa med manuell växellåda samt en sexväxlad DSG (dubbelkoppling) automatisk. Priserna är ännu inte fastställda. Bilen dyker upp i de svenska bilhallarna i slutet av juni.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!