Nya Skoda Octavia RS 2014

Nya Skoda Octavia RS officiell – snabbare, starkare och snålare

Tiden rinner på och nu är det dags för halvkombi- och kombiversionen av nya Skoda Octavia att RS-behandlas. Nya Octavia RS finns med bensin- och dieselmotor på upp till 220 hästkrafter. Snabbare än någonsin är den också.

Danskarna räknar med snes, det vill säga tjugotal. Det gör Skoda också, åtminstone när det kommer till RS-version eftersom tjeckerna för varje ny generation har ökat effekten med 20 hästkrafter.

 När första generationen Skoda Octavia RS såg dagens ljus år 2000 hade den en välbekant 1,8-liters turbomotor som levererade 180 hästkrafter. När det fem år senare var dags för andra generationen hade effekten hoppat upp till 200 hästar jämnt, numera i en tvålitersmaskin. Dessutom kastades en joker in i RS-leken. Skoda lanserade nämligen en Octavia RS med dieselspis under huven. Den var inte lika effektstinn som bensinaren med sin 170 hästkrafter. Däremot hade den mer vrid, 350 jämfört med 280 newtonmeter.

 Dessa båda tvålitersmaskiner kvarstod när det 2009 var dags för generation två facelift att göra entré. Men nu är de på väg bort eftersom nya Octavia RS här i dag presenteras för första gången i form av kort teknisk information och en handfull bilder. Mer blir det ju närmare lanseringen i augusti vi kommer.

 Nya Skoda Octavia RS har samma utseende som nya Octavia som presenterades i december 2012 (och Combi-versionen som presenterades i februari i år), om än i betydligt tillspetsat utförande för att locka det sportigt lagda klientelet. 

 Grillen har tuffats till med andra ribbor och luftintaget i frontspoilern har delats upp i tre sektioner samtidigt som dimljusen slimmats. Stötfångaren har fått karaktäristiska veck under strålkastarna, det ger en aggressivare look.

 Från sidan tar man bilen på att backspegelkåporna är svarta och att Octavians kromlister runt fönstren även de är svarta på RS. Självklart tar man den också på fälgarna som finns i fyra olika utföranden och i storlekarna 17, 18 och 19 tum. Kikar man bakom dessa ser man sportigt röda bromsok som inte finns på standard-Octavian.

 Vrider vi bilen ytterligare 90 grader får vi se bakänden som på halvkombiversionen kännetecknas av en vinge på bakluckan. Stötfångaren är omgjord jämfört med standardversionen – reflexglasen på höger och vänster sida har plockats bort och det ser ut som att tjeckerna monterat en lång, tunn reflexramp längs med den svarta diffusor som omger de två avlånga ändrören i krom.

 RS-versionerna är sänkta med 12 millimeter (halvkombin) respektive 13 millimeter (kombin) jämfört med de versioner som saknar blänkande RS-emblem.

 Interiört (några sådana bilder har Skoda ännu inte skickat ut) är det svart layout som gäller med nya RS-sportstolar och sportratt klädd i perforerat läder. Läder finns även på växelspaken/-väljaren samt på handbromsen. Octavia RS (även icke RS-versioner för den delen) har alltså handbromsspak, ingen elektrisk historia med knapp på instrumentbrädan. Instegslister och pedalställ är i rostfritt stål och instrumentpanelens maxidot-skärm har fått ett speciellt RS-utförande. RS-logotypen pryder en hel del detaljer på insidan, precis som den gör på utsidan.

 Kanske mest läckert med insidan är volymen. Nya Skoda Octavia RS (halvkombin) rymmer 590 liter bagage och nya RS Combi rymmer 610 liter. Därmed piskar både halvkombin och kombin självaste Volvo V70, åtminstone rent siffermässigt.

 Sett till säkerheten ligger nya Octavia i framkant och det inkluderar så klart även RS-versionerna. Fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov och nio krockkuddar som standard, inklusive knäkrockkudde. Lägg därtill olika aktiva säkerhetssystem som finns tillgängliga, exempelvis automatisk nödbromsfunktion med hjälp av radar som skannar av framförvarande trafik, varningssystem som gör dig uppmärksam på ofrivilliga filbyten, multikollisionsbroms, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, automatiskt helljus och igenkänningssystem för trafikskyltar. Automatisk parkeringshjälp finns också för den som hellre parkerar sin Octavia RS än kör den.

 Nu är du självklart nyfiken på drivlinorna, så här kommer de. Precis som hos förra generationen är det två tvålitersmaskiner som erbjuds, en för bensin och en för diesel. På bensinversionen har tjeckerna skruvat upp effekten till 220 hästkrafter (det var det här med danskans snes som du läste om i inledningen). Dieselmotorn ger 184 hästkrafter.

 Prestandan har förbättrats jämfört med föregående generation. Med bensinmotor under huven går 0-100 km/h på 6,8 sekunder och toppfarten anges till 248 km/h. Siffrorna för föregångaren var 7,2 sekunder och 242 km/h (halvkombin). Dieselversionen gör 0-100 km/h på 8,1 sekunder och toppar 232 km/h. Förra RS-kombidieselns siffror var 226 km/h och 8,3 sekunder. Alla siffror utgår från manuellt sexväxlade bilar. DSG-dubbelkopplingslåda finns till både bensinaren och dieseln.

 Förbrukningen jämfört med föregångaren är sänkt med 19 procent, trots den extra effekten och att modellen har vuxit med nästan en decimeter på längden och en halv på bredden.

 Skoda nämner ingenting om fyrhjulsdrift, men enligt ännu obekräftade uppgifter ska nya RS erbjudas med drivning på alla fyra. I nuläget är det framhjulsdrift som gäller. XDS, den elektroniska diffbromsen som är integrerad med antisladdsystemet, är standard på nya RS. Den elektromekaniska styrningen är numera av progressiv typ.

 Den riktiga världspremiären av nya Octavia RS och Octavia RS Combi är förlagd till Goodwood Festival of Speed 10 juli. Svensk lansering äger rum i augusti. Några prisuppgifter finns ännu inte. Föregående generation kostade som halvkombi från 228 600 kronor (bensinaren) och 230 600 kronor (dieseln). Motsvarande siffror för gamla RS Combi var 235 100 kronor (bensinaren) och 237 100 kronor (dieseln).

Nedan ger vi dig inte bara möjlighet att titta på nya Octavia RS och Octavia RS Combi från alla möjliga håll och kanter. Vi ger dig också ett galleri med bilder över alla Octavia RS-generationer sedan introduktionen för 13 år sedan. Vilken är din favorit?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr