Nya Skoda Octavia Scout – fakta och första bilderna

Senaste generationen Skoda Octavia kom förra året och nu är det dags för versionen som tål lite tuffare tag – Octavia Scout. Här är de första bilderna och informationen innan världspremiären i Genève.

Sedan nya Skoda Octavia presenterades förra året har både rymliga Combi-versionen och hetlevrade RS-varianten lanserats. Dessutom har Octavia Combi hunnit utses till 2013 års familjebil.

 Nu är det alltså hög tid för Octavia att få lite robustare utseende i form av Scout-attribut. Världspremiär för nya Skoda Octavia Scout är det på Genèvesalongen om drygt tre veckor men redan i dag berättar Skoda lite om sin nya modellversion och passar samtidigt på att bjuda på några bilder.

– Nya Skoda Octavia Scout är verkligen ett smart offroadfordon på alla sätt. Vår nya modell är en scout i ordets rätta bemärkelse och erbjuder kunderna ett unikt paket som består av ett slående offroad-utseende, imponerande fyrhjulsdriftsegenskaper, gott om utrymme, modern säkerhet, komfort och motorteknik. Nya Octavia Scout sätter en ny standard i crossoversegmentet, säger Frank Welsch som ingår i Skodas ledningsgrupp för teknisk utveckling.

Precis som vanligt är Scout-versionen baserad på Octavia Combi som är rymligare än sin föregångare, både för passagerarna och för bagaget. 610 liter ryms i skuffen längst bak men kan utökas till 1740 liter om baksätesryggen fälls. Siffror som får motsvarigheterna hos självaste Volvo V70 att blekna, trots att Octavia Combi är en kortare bil.

 Scout, som under tidigare generation stått för 20 procent av Octavia Combi-försäljningen, innebär nya stötfångare både fram och bak och som dessutom försetts med svarta och silverfärgade plastdetaljer för ett mer terrängbetonat utseende. Svart skyddande plast har även applicerat längs med skärmkanterna och dörrtrösklarna. Dörrsidornas skyddslister är även de i samma svarta kulör, till skillnad från de nedlackade varianterna på vanliga Combi.

 Markfrigången på Octavia scout är 3,3 centimeter högre än på Octavia Combi, alltså totalt 17,3 centimeter. 17-tumshjul är standard.

 Interiört är det sig likt men vilket bil man rattar går inte att ta miste på då den treekrade multifunktionsratten har försetts med ett Scout-emblem i nederkant av nedre rattekern.

Nya Skoda Octavia Scout nyttjar Haldex senaste fyrhjulsdriftssystem, Haldex 5. Tack vare detta svenska system utropar Skoda nya Octavia Scout till bästa Scout-modellen hittills. Nya Scout sägs ha bättre grepp, start- och klätterförmåga än tidigare samtidigt som frigångsvinkeln fram och bak har ökats för att tillåta bilen att kunna ta sig upp för brantare lutningar. Dessutom har dragvikten ökats med hela 25 procent vilket gör att Scout får dra upp till två ton.

 Under huven kommer två dieselmotorer och en bensinmotor att erbjudas vid lansering. Skoda berättar inte exakt vilka motorer det är men att de är 20 procent snålare än sina föregångare.

Vid världspremiären på bilsalongen i Genève nästa månad får vi reda på mer om nya Octavia Scout. Svensk säljpremiär är det i sommar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!