080113-vw-passat-cc

Nya slanka Volkswagen Passat CC

Nu har världspremiären av Volkswagen Passat CC ägt rum, en bil som den senaste tiden varit en av de hetare bland spionfotograferna. Bilen är tänkt att erbjuda samma linjer som Mercedes CLS, men till ett betydligt lägre pris.

Nya Volkswagen Passat CC, som även gjort sig känd under namnet Passat Coupé de senaste månaderna, bygger på samma plattform som vanliga Passat. Men de båda bilarna skiljer sig ändå åt på de flesta punkter. Inga karossdelar är desamma på Passat CC som på vanliga Passat. CC är Volkswagens första bil som tar de sköna linjerna från en coupémodell och blandar det med smidigheten hos en fyrdörrars sedan. Trots de slanka linjerna ska bilen enligt Volkswagen kombinera sportighet med rymlig interiör. Bilen är dessutom strikt fyrsitsig.

Jämfört med vanliga Passat är Passat CC cirka tre centimeter längre och mäter 480 centimeter från front till akter. Den är 186 centimeter bred vilket är drygt tre centimeter mer än hos sedanmodellen. På höjden är CC-versionen fem centimeter lägre för att ytterligare förstärka bilens sportiga framtoning.

Även om bilarna vid en första anblick ser ut väldigt lika ut så har Volkswagen arbetat mycket för att få till en slankare profil. Bland annat är grillen större och mer dominerande än på någon annan tidigare VW-modell. Under grillen finns tre stora luftintag och en, som VW kallar det, sportbilsspoiler som ger bilen ett lägre luftmotstånd och förbättrad väghållning. Cw-värdet ligger på 0,29. Baktill har bilen fått en helt egen utstrålning med stora bakljus och en diskret liten vinge som sägs ge bättre väghållning.

För att få känslan av en riktigt rymlig kupé kan man beställa till ett elektroniskt panoramaglastak som är 75 centimeter långt och 112 centimeter brett. Det täcker alltså hela takytan från A till B-stolpe. I bakkant kan glastaket höjas tre centimeter för att få in lite frisk luft.

Förutom glastak finns det en hel rad andra nyheter att välja till Volkswagen Passat CC.

Lane Assist håller koll på bilens riktning och kan styra tillbaka om den oavsiktligt byter kurs. En kamera placerad framför innerbackspegeln håller koll på vägmarkeringarna och gör systemet möjligt.

Park Assist som aktiveras genom ett knapptryck. Därefter guidar systemet föraren till en lämplig parkeringsficka. Föraren behöver inte styra vid själva parkeringen, utan enbart kontrollera gas och broms.

Adaptive Cruise Control (ACC) med Front Assist liknar det system som bland annat Volvo och Mercedes redan introducerat. Bilen bromsar och gasar automatiskt inom det hastighetsområde som föraren har angivit och håller rätt avstånd till fordonen framför. Radarsensorn mäter avståndet till framförvarande och försätter bromsarna i beredskapsläge om en krocksituation uppdagas.

Dynamic Drive Control blir standard i bilarna som säljs i Sverige. Systemet ska ge bilen optimal komfort och väghållning genom att anpassa stötdämpare och servostyrningens karaktär. Tre programval finns – normal, sport och komfort. Vid normalläget är systemet ändå aktivt genom att kombinera de två övriga lägena. För den som mest använder sportläget kan det kanske vara en idé att välja till 18-tumsfälgarna i stället för de 17-tummare som sitter på som standard.

Andra nya detaljer är ventilation i sätena, som tidigare bara erbjudits till lyxbilen Phaeton, och radio- och navigationssystemet RNS 510 som innehåller pekskärm och navigation med hårddisk. Tillsammans med backkamera ser man dessutom området strax bakom bilen på skärmen.

Bilen har så klart antisladd (ESP) och upp till åtta krockkuddar för att inte göra bort sig på säkerhetssidan.

Motorerna, som du kan läsa mer om nedan, är fem till antalet. Tre bensinare och två dieselpannor. Bensinmotorerna klarar kraven för EU4 medan dieslarna klarar de kommande EU5-kraven som träder i kraft under 2009. Effektsiffrorna sträcker sig från 140 till 300 hästkrafter, så där finns nog något att välja för alla intresserade. Man kan välja mellan sexväxlad manuell växellåda eller den nya sjuväxlade DSG-lådan med dubbelkoppling. Toppversionen av Passat CC, den med 3,6-litersmotor, har fyrhjulsdriften 4Motion och DSG-låda som standard.

Vilka motoralternativ som blir aktuella i Sverige är ännu inte känt, ej heller prissättningen.

Under andra kvartalet av 2008 sker lanseringen av Volkswagen Passat CC i Europa.

 Effekt (hk) Vrid (Nm) Toppfart (km/h) 0-100 km/h (s) Förbrukning (l/mil)
1,8 TSI 1602502228,60,76
2,0 TSI 2002802377,60,79
3,6 FSI 3003502505,61,01
2,0 TDI 1403202139,80,58
2,0 TDI 1703502278,60,6

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!