SsangYong Rodius

Nya SsangYong Rodius – en designrevolution?

En av världens fulaste bilar genomgår ett generationsskifte. På Genèvesalongen visas en helt ny sjusitsig SsangYong Rodius med bakhjulsdrift, flexibel interiör och ny (bättre?) design.

SsangYong Rodius pekas ofta ut som en av världens fulaste bilar men likväl verkar många ha överseende med det tvivelaktiga utseendet. Kanske kan det förklaras med att Rodius erbjuder stora utrymmen och mycket utrustning för lite pengar? Alla Rodius-fantaster runt om i världen kan nu se fram emot att stifta bekantskap med en helt ny generation Rodius, eller Korando Turismo som den heter i Sydkorea, eller Stavic som den heter i Ryssland.

 Liksom sin föregångare är nya Rodius en stor bil. Hjulbasen mäter hela 300 centimeter och kupén sägs ha gott om plats för sju åkande. Den bakersta sätesraden kan plockas ur helt och hållet för att ge plats åt mer bagage men den stora finessen hos Rodius finns i mittenraden. De tre stolarna i mitten kan skjutas framåt och bakåt individuellt men även fällas ihop och användas som bord. Rodius skryter även med eljusterbara framstolar, USB-, AUX och blåtandsanslutning samt en klimatanläggning som kontrollerar kvaliteten på luften omkring bilen och stänger av luftintaget automatiskt vid behov.

 Rodius är bakhjulsdriven vid normal körning men när det behövs kan fyrhjulsdriften slås på. En 2,0-liters turbodiesel med 155 hästkrafter och 360 newtonmeter är det enda motoralternativet men man kan välja mellan en manuell sexväxlad låda eller en 5-stegad automat som lånas från Mercedes.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!