Nya Subaru Impreza Foto: Mattias Rabe

Nya Subaru Impreza – tre snabba från provkörningen

Webbredaktören har lämnat datorn och gett sig ut i solen för att provköra nya Subaru Impreza. Hur mycket bättre än utgående generation är den? Vi hör med Mattias.

Hallå Mattias, var är du och vad tycker du är bra med nya Subaru Impreza?

– Jag har inte rest långväga. Är i södra delarna av Stockholms utkant och bekantar mig med nya Impreza. Bra? Utan snack interiören som är en klar förbättring. Plastigheten är väck. Annat bra är baksätet som förvånade mig ordentligt. Men mer om det i tidningen.

 Vad tycker du är mindre bra?

– Drivlinan. 1,6-liters bensinare på 114 hästkrafter och 150 newtonmeter. För klen helt enkelt. CVT-lådan Lineartronic är inget för den här bilen. Manuell femväxlad manuell låda kvarstår då.

 När kommer den till Sverige och vad kostar den?

– Premiär hos de svenska Subaru-handlarna är det samma helg som det tävlas med Formel 1-bilar i Monaco. 25-26 maj med andra ord. 189900 kronor är instegspriset.

 Allt om nya Subaru Impreza, syskonbil med XV, kan du läsa om i Teknikens Värld nummer 13/2013 som utkommer 5 juni. Satsa på en rabatterad prenumeration så får du tidningen tidigare än så.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!