Subaru Legacy Sedan 2015

Nya Subaru Legacy Sedan officiell – fakta, film och bilder

Så har då Subaru dragit av skynket från nya Legacy som visas upp i Chicago. Helt nytt utseende kombineras med rymligare interiör och två rejäla motorer – för den amerikanska marknaden.

Sent i höstas fick vi se Subaru Legacy Concept. Nu, knappt tre månader senare, är det dags för nya Legacy i produktionstappning att visa upp sig för världen – något den också gör i samband med bilsalongen i Chicago som just nu pågår.

Det kaxiga och arga utseende som konceptbilen hade finns inte kvar på den riktiga modellversionen. Men helheten känns ändå igen med den stora, kantiga grillen, luftintaget under just grillen, vecket som löper från bakljusen fram till främre hjulhusen samt sidorutornas profil. Det är mest strålkastarna och hela bakpartiet som fick stryka på foten mer eller mindre totalt. Faktum är att bilderna i galleriet nedan gör nya Legacy betydligt större rättvisa än de bilder som läckte ut för några dagar sedan. Många kommer förmodligen tycka att nya Legacy än utgående generation fem. Legacy har tuffat till sig helt enkelt.

Nya Legacy Sedan är 479,6 centimeter lång, det vill säga 5,1 centimeter längre än föregångaren. Dessutom har Legacy blivit sex centimeter bredare och fem millimeter lägre. Hjulbasen är däremot densamma – 275 centimeter.

 Även på insidan har Legacy vuxit. Subaru talar om extra utrymme för axlar, armbågar, midja och ben bak.

 A-stolparna har flyttats fram och för att inte ytterbackspeglarna ska skymma sikten har dessa monterats på dörrsidorna i stället för i sidorutornas framkant. Precis som på exempelvis nya Impreza är främre sidorutorna tvådelade.

 Inredningen har genomgått ett stort lyft. Subaru-känslan finns kvar men det ser så mycket mer ombonat och trevligare ut. Ren mittkonsol med stor färgskärm på 6,2 tum och instrumenthus med mätare som ska skapa en känsla av djup. Mellan mätarna finns en mindre färgskärm som presenterar det viktigaste för föraren.

 I backspegeln sitter nya EyeSight monterad med en stereokamera som har ser upp till 40 procent bättre än tidigare teknik. Adaptiv farthållare med autobroms, vingelvarnare (varnar vid ofrivilligt filbyte), döda vinkeln-varnare samt backvarnare som varnar för korsande trafik är några av de många säkerhetssystem som finns till nya Legacy.

Chassi, fjädring och styrning är helt nytt för mer känsla och sportighet, dock utan att tulla på bekvämligheten. Karossen har gjorts mer vridstyv vilket spär på den sportiga känslan men som också är en positiv detalj sett ur ett säkerhetsperspektiv.

Eftersom det är för USA-marknaden nya Legacy Sedan visas upp stämmer inte motoralternativen överens med vad vi i Europa och inte minst i Sverige får ta del av senare. I USA lanseras nya Subaru Legacy med två bensinmotorer – 2,5i samt 3,6R.

 Båda är förstås boxermotorer, den förstnämnda fyrcylindrig med 175 hästkrafter och 236 newtonmeter medan den sistnämnda är en sexa med 256 hästkrafter och 335 newtonmeter. Båda motorerna är hopkopplade med Subarus CVT-låda Lineartronic varav den som sitter i 3,6R är kraftigare för att klara av det högre vridmomentet. Båda modellversionerna driver med hjälp av alla fyra hjul som mäter 17 eller 18 tum på 2,5i och 18 tum på 3,6R.

 När det är dags för nya Legacy att bege sig till Sverige lär vi få se en motorpalett som bland annat består av 2,0XT-turbomotorn på 240 hästkrafter och 350 newtonmeter.

Vad vi väntar på i Sverige nu är nya Legacy Station (kombin) och Outback (den lite stryktåligare kombiversionen med förhöjd markfrigång). Den amerikanska försäljningen påbörjas i sommar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!