Foto: Subaru

Nya Subaru Levorg officiell

Nu har Subaru sjösatt andra generationens Levorg i hemlandet Japan. När den kan tänkas komma till Europa är oklart, men räkna med en kraftig fördröjning precis som för föregångaren.

Subaru har låtit formerna från första generationen Levorg gå igen hos andra generationen, om än med skarpare linjespel. Det kunde vi se redan i fjol när den japanska biltillverkaren presenterade nya generationen i prototyputförande.

Men om utsidan kan påstås se ”gammal” ut kan insidan, det tekniska, inte beskyllas för detsamma. Nya Levorg är nämligen byggd på Subaru Global Platform (SGP) som introducerades med nya Impreza för fyra år sedan. Med nya plattformen kommer en rad fördelar, inte minst den höga krocksäkerhet som Subarus SGP-modeller har uppvisat i olika krocktest runt om i världen.

Levorg har i samband med generationsväxlingen vuxit en aning. Numera mäter den 475,5 centimeter på längden vilket är 6,5 centimeter mer än tidigare. Axelavståndet har ökat med två centimeter vilket betyder att de flesta extracentimetrarna har placerats utanför hjulaxlarna, de så kallade överhängen.

Större bil betyder bättre innerutrymmen och nya Levorg sägs ha mer utrymme för baksätespassagerarnas ben, samtidigt som bagageutrymmet har vuxit från 522 till 561 liter.

Luftscoopet på huven är kvar. Foto: Subaru

Nya Levorg är delvis självkörande, modellen kan nämligen ta hand om körningen till viss del, enligt nivå 2, det vill säga samma nivå som många andra av dagens bilmodeller. Detta har möjliggjorts tack vare nya EyeSight-systemet som innehåller en stereokamera med 360-graders synfält och fler radarsensorer. Systemet drar även nytta av informationen från det högdefinierade 3D-navigationssystemet.

Foto: Subaru

Med nya Levorg presenteras även en ny boxerfyra på 1,8 liter som levererar 177 hästkrafter och 300 newtonmeter. Maskinen samverkar med hjulen (alla fyra förstås, ett av Subarus signum) via en steglös Lineartronic CVT-låda som även den klassas som ny i och med 80 procent av komponenterna är nya. Subaru beskriver körbarheten och flexibiliteten i lådan som större än hos föregångaren och enligt den japanska körcykeln ligger förbrukningen på 0,73 liter per mil.

Högerstyrt eftersom det är i Japan som modellen nu introduceras. Foto: Subaru

Nya Subaru Levorg är alltså presenterad i Japan där den inom kort även ska börja säljas. När den kommer till Europa vet vi inte, men det dröjer förmodligen i och med att första generationen kom till Europa nästan två år efter introduktionen på hemmamarknaden i Japan. Levorg var ju som bekant inte aktuell för Europa från början, men plötsligt gjorde Subarus ledning en helomvändning och tog den till vår kontinent som ersättare till Legacy.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!