Nya Suzuki Vitara officiell

Ett klassiskt japanskt modellnamn visar nya former i Japan. Det handlar förstås om nya Suzuki Vitara som ska gå i klinch med bilar såsom Nissan Juke och Opel Mokka.

Antalet bilar i B-suvsegmentet ökar med rask takt och nu kommer även Suzuki att försöka ta en del av den inkomstbringande kakan. I Paris visas nämligen den nu helt produktionsklara nya Suzuki Vitara som ser ut att kunna bli en tuff konkurrent till bilar med namn såsom Juke, Mokka, Trax, Captur och 2008.

Serieproduktionen av nya Vitara startar tidigt nästa år i Suzukis fabrik i Ungern och fokus ligger inledningsvis på Europa. På sikt ska nya Vitara även säljas på de flesta marknader runt om i världen.

Med nya Vitara har Suzuki tre suvar som ligger väldigt nära varandra storleksmässigt. Nya Vitara är 418 centimeter lång, bara 12 centimeter kortare än S-Cross och Grand Vitara som är lika stora. Markfrigången är 18,5 centimeter, 1,5 centimeter närmare marken än Grand Vitara. Bagageutrymmet rymmer 375 liter med baksätesryggarna uppfällda, vilket är cirka 115 liter mer än Nissan Juke.

Nya Vitara blir framhjulsdriven i grunden men kan extrautrustas med samma fyrhjulsdriftssystem, Allgrip, som S-Cross. Systemet gör att bilen i normala fall drivs av framhjulen men kopplar in bakhjulen med en elektroniskt reglerad och hydrauliskt styrd lamellkoppling på bakaxeln. Systemet kan ställas i lägena Auto, Sport, Snow och Lock.

Nya Vitara kommer att säljas med två motorer: 1,6 bensin med 120 hästkrafter och 156 newtonmeter samt 1,6 diesel med lika många hästkrafter men 320 newtonmeter i vridmoment. Bensinmotorn kan kombineras med femväxlad manuell låda eller sexstegad automat. Dieseln kan bara fås med sexväxlad manuell låda. Vitaran blir som snålast och renast, 123 g/km, med bensinmotor, framhjulsdrift och manuell låda. Smutsigast är bensinmotorn med fyrhjulsdrift och automatlåda som då släpper ut 138 g/km.

Nya Vitara kommer att kunna extrautrustas med samma typ av panoramaglastak som S-Cross där två glasskivor kan skjutas framåt och bakåt. Vitara kommer också att få ett system som kallas Radar Brake Support och det är precis vad det låter som – ett radarbaserat system som automatiskt bromsar bilen om risken påkörning framåt är överhängande. Adaptiv farthållare blir ett annat, välkommet extrautrustningsalternativ.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!