Nya Toyota Auris

Nya Toyota Auris officiell – alla fakta och bilder

Så där ja, nu är nya Toyota Auris officiellt presenterad fullt ut. Nu återstår bara avtäckningen på Parissalongen. Här får du alla fakta, exempelvis att den vuxit, blivit rymligare men också sänkt matchvikten.

Att tampas i den stenhårda och täta golfklassen, eller C-segmentet som det egentligen heter, är ingen lätt uppgift. Det kryllar av bilar i klassen varav flera är sprillans nya. Exempelvis nya Volkswagen Golf, Hyundai i30 och Kia Cee’d men även Mercedes A-klass, Audi A3 och Volvo V40. Sistnämnda trio lirar dock i en högre prisklass och konkurrerar inte på riktigt samma premisser. Toyotas bidrag i klassen är Auris som kom 2007. I Sverige har den fungerat som en form av ersättare till Corolla. Nu släpper Toyota en ny generation Auris, något som behövs för att kunna hävda sig i den tuffa konkurrensen.

 Ny formerna

 Redan för två månader sedan fick vi se nya Toyota Auris officiellt för första gången. Toyota skickade ut några bilder och kort med information men nu har vi fått lite fler bilder samt all tänkbar fakta om bilen.

 Rent visuellt skiljer sig nya Auris kraftigt från utgående generation med ett nytt, tajtare utseende i stället för gamla som började kännas gammal i formerna. Fronten bär tydligt Toyotas senaste formspråk med den V-formade grillen som pryds av ett stort Toyota-emblem i mitten och strålkastarna som integrerats i grillens linjer. Nederdelen av stötfångaren utgörs främst av en parallelltrapetsformat luftintag som ger Toyotas bilar ett omisskännligt utseende.

 Från framskärmarna löper en linje spikrakt under sidofönstren hela vägen bak till bakljusen som skönt nog inte är transparenta, något som Toyota annars är väldigt förtjust i (se nya Verso). Medan Auris front är svår att missta för något annat än en Toyota är det inte helt lätt att skilja rumpan på Auris från rumpan på nya Hyundai i30. Missa inte att se jämförelsebilden i galleriet nedan.

 Inne i bilen

 Interiört finns det inte någonting som påminner om utgående Auris. Det skulle i så fall vara ratten som fortfarande är rund. Borta är den upphöjda mittkonsolen med den högt placerade växelspaken. Instrumentbrädan i Auris känns numera mer europeisk än japansk. Men så är ju också Auris designad för Europa och ska byggas i Storbritannien. Borta är också de små horisontella dörrhandtagen som ersatts med rejäla doningar som man inte behöver fumla efter i mörkret.

 Framsätena har en helt ny design vilket ökar knäutrymmet för baksätespassagerarna med två centimeter. Bagageutrymmet har blivit fem centimeter längre och sex liter större än tidigare. 360 liter får nu plats vilket är 20 liter mindre än i nya Volkswagen Golf, nya Kia Cee’d, 18 liter mindre än Hyundai i30 samt tio liter mindre än i Opel Astra. Däremot ryms det 25 liter mer i nya Auris än vad det gör i Volvo V40, men samtidigt så konkurrerar dessa båda bilar inte riktigt mot varandra.

 Baksätet kan fällas i en 60/40-konfiguration. Lite av en miss då 40/20/40 är mer användbart. Men Toyota är dock inte sämre på denna punkt än exempelvis nya Volkswagen Golf, Hyundai i30 och Volvo V40, alla har gammal förlegad 60/40-fällning.

 Något större och rymligare

 Nya Toyota Auris mäter 427,5 centimeter på längden vilket är tre centimeter längre än gamla Auris. De tre centimetrarna har placerats framför framaxeln och bakom bakaxeln. 1,5 centimeter längre överhäng fram, 1,5 centimeter lägre överhäng bak. Med andra ord är axelavståndet orört, nämligen 2,6 meter exakt. På höjden har bilen krympt med 5,5 centimeter varav en av dessa centimetrar har plockats från markfrigången. Övriga 4,5 centimeter har försvunnit i karossen, det vill säga kupéutrymmet har blivit lägre. Det har hjälpt till att sänka bilens tyngdpunkt tillsammans med karosstrukturens högre vridstyvhet och lägre vikt med upp till 40 kilo ska nya Auris vara både trevliga att köra och säkrare.

 Bensin- och dieselmotorer

 Koldioxidutsläppet från Toyota Auris har sänkts signifikant sedan modellen introducerades. Då, 2007, var genomsnittet för alla Auris-modeller 152 gram per kilometer. Två år senare hade man sänkt denna siffra till 142 gram för att ytterligare två år senare, då hybridversionen gjorde entré, ligga på 125 gram per kilometer.

 Med inträdet av den nya generationen ligger snittet på 109 gram per kilometer vilket betyder att motorerna överlag har blivit betydligt snålare och snällare mot miljön.

 Fyra olika motorer är aktuella vid lanseringen. Två bensinare, en diesel samt en hybrid där en bensinmotor jobbar parallellt med en elmotor. Minsta bensinmotorn är den välkända 1,33-litersmaskinen med 99 hästkrafter och 128 newtonmeter. Med sin manuella låda vill motorn ha 0,54 liter per mil och släpper ut 125 gram koldioxid per kilometer vilket är 0,04 liter och tio gram mindre än med samma motor i utgående Auris.

 Ett snäpp upp i bensinhierarkin hittar vi 1,6-litersmaskinen som även den finns i dagens Auris. Effekten och maxvridet är desamma, 132 hästkrafter och 160 newtonmeter, men förbrukning och utsläpp har sänkts. Från 0,66 liter per mil och 153 gram per kilometer till 0,59 liter per mil och 138 gram per kilometer.

 Dieselalternativet består av 1,4 D-4D som ger 90 hästkrafter och 205 newtonmeter, samma siffror som tidigare. Toyota har missat att berätta hur mycket snålare och miljövänligare motorn har blivit i nya Auris, men de berättar åtminstone att tack vare ny piezoelektrisk insprutning med högre tryck har både koldioxid- och NOx-utsläppen reducerats. Dagens 1,4-litersdieselmotor drar 0,45 liter per mil vid blandad körning och släpper ut 118 gram per kilometer.

 Minsta bensinmotorn samt dieselmotorn är utrustade med start/stopp som stänger av motorn vid tomgångskörning och på så vis sänker förbrukning och utsläpp.

 Hybrid

 Hybridversionen med bensin- och elmotoriserade drivlina består som vanligt av 1,8-liters VVT-i-maskinen som tillsammans med elmotorn ger 136 hästkrafter och 207 newtonmeter. Förbränningsmotorn för sig står för 82 hästkrafter. Toyota preciserar inte miljöprestandan mer än att den släpper ut mindre än 89 gram koldioxid per kilometer. Det är en förbättring jämfört med dagens Auris Hybrid som släpper ut 93 gram. På enbart el kan man köra i upp till 1,9 kilometer i max 50 km/h, sedan måste bensinmotorn kopplas in. 0-100 km/h går på 10,9 sekunder för nya Auris Hybrid, toppfarten är 180 km/h.

 Priser och lansering

 Nya Toyota Auris avtäcks på bilsalongen i Paris om några dagar. Premiär i de svenska bilhallarna ligger med andra ord inte allt för långt fram i tiden. Några svenska prisuppgifter finns inte i dagsläget. I dag är instegspriset för Auris (1,33-litersmotorn) 165850 kronor medan hybriden kostar från 229250 kronor. En viss justering av dessa priser vore inte helt omöjligt vid lanseringen av nya generationen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!