081209-Toyota-Avensis

Nya Toyota Avensis – direktrapport från första provkörningen

Daniel Frodin befinner sig i Milano och får en första provsmak av nya Toyota Avensis. Första dagens intryck kan du läsa mer om här.

Första dagen har vi kört kombiversionen och den imponerar med riktigt stort och flexibelt bagage där hjulhusen dessutom knappt alls inkräktar på utrymmet. Som vanligt väntas också kombin bli storsäljaren i Sverige, cirka 80 procent kombis mot 20 sedan. Halvkombin som finns i nuvarande generation utgår.

Bilen jag körde idag var dock väldigt trång när det kom till huvudutrymme. Den var utrustad med det nya tillvalet glastak och då fick jag helt enkelt inte plats i baksätet utan att lägga huvudet på snedden. På förarplats tog håret i taket och då är jag 191 centimeter, knappast någon jätte. De Toyotarepresentanter jag pratat med säger att bilar utan glastak ska vara bättre, jag får prova och se.

Motorerna i Avensis är delvis eller kraftigt uppdaterade. För första gången går det också att få en automatlåda till en dieselmotor. Jag körde denna variant som är en 2,2 liters diesel med 150 hk och konventionell automatlåda med momentomvandlare, den ska dra 0,70 i blandad körning. 1,4 deciliter mer per mil än den manuellt sexväxlade, en väldigt stor skillnad, nu för tiden. Hur som helst så gick det att komma ned i 0,7 om man körde lugnt.

Största invändningen efter första dagens körning är förutom det icke-existerande huvudutrymmet fram och bak även en väldigt hårt satt fjädring i bilen vi körde. Toyotas förklaring är att bilen rullar på 18-tummare. Men man ska ändå inte behöva acceptera sådana kraftiga smällar i hjulställen och att bakvagnen nästan studsar över ojämnheter och vägskarvar.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!