Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld

Nya Toyota GR 86 – tre snabba från provkörningen

Toyota har till slut lanserat en uppföljare av GT 86. Vi har skickat iväg Robin Törnros för en första provkörning av bilen – GR 86 – i Spanien.

Hallå Robin! Du kör nya GT 86-efterträdaren som har bytt namn, vad är det mer som är nytt?
– Grunden är densamma som föregångaren men med en del förbättringar som lägre tyngdpunkt och en mer vridstyv kaross. Mest intressant är väl att effekten är högre och att maxvrid kommer tidigare än förr, nu vid 3 700 r/min i stället för 6 400, vilket gör GR 86 bättre att köra. Även om jag inte har något emot att använda den riktigt fina manuella lådan.

Hur känns den att köra då?
– Det är fortfarande en väldigt analog upplevelse som i detta fall är positivt. Bakändan är lekfull men ändå lättkontrollerad. 235 hästkrafter ger så klart inga blixtrande prestanda men finessen med GR 86 är att det känns som att det går snabbare än det gör och den är rolig att köra även i laglig hastighet.

1 av 3 Foto: Toyota
2 av 3 Foto: Toyota
3 av 3 Foto: Toyota

Så vad kommer den att kosta och när kommer den till Sverige?
– Jag kör förseriebilar just nu trots att den redan har börjat säljas i bland annat USA. I Sverige lanseras den under våren och de första bilarna trillar troligtvis in framåt sommaren. Toyota har inte delat med sig av något pris ännu men säger att den ska vara instegsmodellen i GR-familjen vilket borde göra den billigare än GR Yaris (som kostar från 403 900 kronor, reds anm).

Hela provkörningen av Toyota GR 86 bjuder vi på i kommande Teknikens Värld nummer 26/2021 samt här på webben.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!