090612-toyota-prius-nya

Nya Toyota Prius – direktrapport från provkörningen

Toyota har förlagt premiären av nya Toyota Prius till Stockholm och de närmaste veckorna ska 650 europeiska journalister känna, klämma och köra bilen i och runt vår huvudstad. Mikael Stjerna var tidigt ute och har provkört redan i dag.

Anledningarna till att Toyota valt att lägga den europeiska premiären av nya Toyota Prius i Stockholm är två. Dels är det för att den svenska huvudstaden är Europas första miljöhuvudstad (European Green Capital) nästa år, dels är det för att i Stockholm finns det fler antal Prius per capita än någon annanstans i Europa, sex stycken per tusen invånare för att vara exakt.

Nog om detta, över till provkörningen med Mikael Stjerna bakom ratten på nya Toyota Prius. Vi hugger honom mellan rattandet och presskonferensen.

Tjena Micke! Vad säger du om nya Prius?

– Jag kan börja med att säga att bilen är ganska lik den gamla, lite tråkigt om man ser det genom mina ögon. Men Toyota säger att formerna är så starkt förknippade med deras hybriddrift att man inte ändrar på det i första taget. Den har dock vuxit en till två centimeter på längden respektive bredden. Höjden och axelavståndet är detsamma som tidigare.

Känns den som gamla Prius då?

– Nej, verkligen inte. Den känns ny trots formerna. Den känns betydligt mer framtid än tidigare, mycket tack vare den delvis ljudlösa framfarten men också på grund av den uppdaterade interiören som känns modernare, flashigare och mer elegant än tidigare.

Hur är den att köra?

– Vid körning märker man skillnaden mot gamla. Bensinmotorn har fått mer kraft sedan den borrats upp från 1,5 till 1,8 liter. Totalt ger den 99 hästkrafter (142 Nm). Anledningen till den större motorvolymen ska vara att få ned förbrukningssiffran vid motorvägskörning. Elmotorn har en effekt på 82 hästkrafter (207 Nm) och när de båda systemet jobbar ihop är max uteffekt 136 hästkrafter. Det räcker till även om bilen inte är ett fartvidunder. Skillnaden jämfört med gamla hade varit ännu tydligare om inte den steglösa transmissionen hade maskerat effekthöjningen så väl.

Bilen rullar komfortabelt men vägljudet är jag inte nöjd med, inte på motorvägen i alla fall. Det bullrar fortfarande för mycket för att det ska rimma med prisklassen som nya Prius befinner sig i – 269 000 kronor. Toyota säger sig ha jobbat på att få ned bullernivån, men tyvärr inte tillräckligt enligt mig.

Nya Prius ska vara betydligt snålare än gamla, vad har du att säga om det?

– Det är den säkerligen. Nu när vi har provkört har vi mest legat mellan 0,55 och 0,59 liter per mil, men då har vi än så länge mest kört motorväg. Inne i stan när elmotorn får jobba kommer dessa siffror att sjunka. Toyota uppger 0,39 liter per mil vid blandad körning, siffror som jag tror att det kommer att bli svårt att komma ned till, men någonstans i närheten är nog ingen omöjlighet. Den låga förbrukningen förklaras av lägre luftmotstånd samt den vidareutvecklade drivlinan. Man kan köra på elmotorn i max två kilometer, sedan kickar förbränningsmotorn igång.

Honda har ju precis lanserat sin konkurrent Insight. Vad säger du vid en jämförelse de båda bilarna emellan?

– Honda har valt sitt spår och Toyota sitt. Honda är mer en mildare form av hybrid. Den största skillnaden märker man vid acceleration. Med Toyotan kan du enkelt öka farten helt ljudlöst med enbart elmotorn igång. Det kan man inte med Hondan, den accelererar alltid med bensinmotorn. En annan tydlig skillnad är när bensinmotorn startar, det känns märkbart i Hondan. I Toyotan är det mer sofistikerat och man märker det knappt. Toyotan känns klart mer raffinerad och mer framtid än sin japanska konkurrent.

Har du någon aning när det kommer en plug in-version av nya Prius?

– Vid årsskiften ska Toyota presentera en plug in-version som går att ladda i ett vanligt eluttag och som kan köras på eldrift under en normal dagskörning. Men bilen som ska visas är bara en prototyp. Den färdiga bilen ligger fyra till fem år fram i tiden.

Något annat skoj du kan berätta om nya Prius?

– Ja, det är i så fall solpanelerna i taket. Dessa driver en kupéfläkt när bilen står parkerad. På så vis slipper man en solhet bil som luftkonditioneringen måste kyla av och därmed har man mer kräm till batteriets övriga uppgifter.

När finns bilen att köpa här i Sverige?

– 20 augusti är det premiär i bilhallarna runt om i landet.

Snabbfakta

Toyota Prius 2010

Motor

 Fyrcylindrig bensin 1,8 l/99 hk, elmotor 82 hk.

Växellåda

Steglös automat.

Bränsleförbrukning/miljö

0,39 l/mil vid blandad körning. CO2 89 g/km.

Tank

45 liter.

Tjänste-/totalvikt

1 495/1 805 kg.

Bagageutrymme

445-1 120 VDA-liter

Prestanda

Toppfart 180 km/h, 0-100 km/h 10,4 s.

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!