090113-toyota-prius-nya

Nya Toyota Prius officiell

Tredje generationen Toyota Prius avtäcktas i Detroit i går. Med i stort sett en helt nyutvecklad drivlina kallar Toyota den för den nya ”50-miles-per-gallon-bilen”, det vill säga 0,47 liter per mil-bilen.

Nu kommer Toyota Prius, världens mest sålda hybridbil, i ny upplaga. Denna tredje generation, vars hybridsystem består av över 90 procent nya delar, ska med sin förbättrade bränsleförbrukning vara 25 procent snålare än första generationen Prius och 0,04 liter snålare per mil än andra generationen. Nya Toyota Prius drar enligt den amerikanska körcykeln EPA 0,47 liter per mil vid blandad körning. Jämförelsen med nya Honda Insight haltar en aning då Hondas EPA-siffror visar förbrukningen vid landsvägskörning – 0,55 liter per mil. Enligt den europeiska körcykeln drar Insight 0,44 liter per mil vid blandad körning. Vi återkommer när Toyota väljer att skicka ut ett europeiskt pressmeddelande med siffror från den europeiska körcykeln.

Bränsleförbrukningen har kunnat sänkas genom en ny motor (fyrcylindrig, 1,8 liter, drygt 99 hk vid 5 200 r/min och 142 Nm vid 4 000 r/min – tidigare 1,5 liter och 77 hk), ett förbättrat hybridsystem (uteffekt 81 hk och 207 Nm), men även genom bilens formgivning. Takets högsta punkt har dragits bak drygt tio centimeter vilket ger bättre aerodynamiska egenskaper. Bilens luftmotståndskoefficient har därmed sänkts från 0,26 till 0,25, samma siffra som för nya Mercedes E-klass. Att takets högsta punkt dragits bak en aning ger samtidigt bättre utrymme för långa personer i baksätet. Enligt Toyota har de valt att behålla gamla Prius-formen då de ser denna som något av en ikon.

För att dra mindre ström än tidigare har man bland annat försett bilen med LED-strålkastare (tillval), förbättrad AC-anläggning och även ett soltak som driver ventilationssystemet när bilen står parkerad i solen. På så vis behöver klimatanläggningen inte jobba på högvarv när bilen sedan ska användas.

Prius har också blivit snabbare – 0-96 km/h går på 9,8 sekunder jämfört med 10,5 sekunder för förra generationen (0-100 km/h 11,5 s enligt våra mätningar av förra Prius).

Det finns tre lägen för föraren att försätta nya Prius i – EV, Eco och Power. I EV-läget går den enbart på batteridrift (nickel-metallhydrid, NiMH, alltså inte litiumjon som diskuterades förut), något som fungerar vid låga farter och då räcker batterierna mellan 1,5 och 2 kilometer. I Eco-läget fungerar Prius precis som vi är vana vid, genom att gå så snålt som möjligt. Power-läget använder man när man vill dra sin Prius vid rödljusen, eller i alla fall när man vill ha lite extra kraft vid exempelvis accelerationer.

Nya Prius är 4,46 meter lång, 1,75 meter bred och 1,49 meter hög. Axelavståndet är 2,7 meter. Dessa siffror kan jämföras med förra generationen Prius som mäter 4,45 meter på längden, 1,73 meter på bredden, 1,49 meter på höjden medan axelavståndet är detsamma.

15-tumshjul med 195/65-däck är standard medan 17-tummare finns som tillval.

Försäljningen av nya Toyota Prius drar igång nu i vår i USA och Japan. Något senare lanseras den i övriga världen. Några prisuppgifter finns inte i dagsläget.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!