Nya Toyota RAV4 misslyckas i krocktest

Toyotas nya mellanstora suv RAV4 har fått sämsta betyg i ett amerikanskt krocktest. När IIHS testade säkerheten vid frontalkrock med 25 procents överlappning gjorde Toyotan bort sig.

Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, krocktestade nya Toyota RAV4 och det blev återigen ett nedslående resultat för Toyota. Strax innan årsskiftet var det Toyota Camry och Prius+ som fick mycket dåliga betyg och IIHS-chefen Adrian Lund uppmanade då Toyota att rycka upp sig. Det tycks ännu inte ha skett då alldeles nya RAV4 fick lägsta betyget ”Poor” i det nya frontalkrocktestmomentet med endast 25 procent överlappning.

 Enligt IIHS är det såväl konstruktionen av A-stolpen som utformningen av krockkudden på förarplats som är bristfällig. Som vi kan se i videon nedan missar krockkudden förarens huvud som i stället slår i instrumentpanelen till vänster om ratten. IIHSS anmärker dessutom på att säkerhetsbältet tillåter för stor rörelse framåt av testdockans överkropp.

 Toyota RAV4 är dock inte den enda nya bilen som har svårt för IIHS nya frontalkrocktest som är hårdare än det som görs av Euro NCAP. I maj testades elva andra mellanstora suvar, varav endast nya Subaru Forester fick högsta betyget ”Good” och Mitsubishi Outlander näst högsta betyget ”Acceptable”. BMW X1, Honda CR-V, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan, Nissan Rogue och Jeep Wrangler fick alla betyget ”Marginal” som är näst lägst. Buick Encore, Ford Escape, Hyundai Tucson, Jeep Patriot och Kia Sportage fick liksom Toyota RAV4 det underkända betyget ”Poor”. 

 Sedan 1995 genomför IIHS även ett frontalkrocktest där barriären överlappar 40 procent av bilens front och det är samma test som körs av Euro NCAP. Sedan hösten 2012 har IIHS dock även börjat testa med 25 procent överlappning, vilket ställer betydligt högre krav på bilens konstruktion. I det vanliga frontakrocktestet med 40 procent överlappning fick RAV4, liksom de flesta andra testade bilarna, högsta betyg. Enligt IIHS är frontalkrockar med liten överlappning en mycket vanlig olycka.

 – Det här är ett utmanande test. Merparten av alla biltillverkare kommer att behöva göra stora förändringar i sina bilar för att öka skyddet i den här typen av allvarliga frontalkrockar, säger IIHS-chefen Adrian Lund.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!