Tidigare i dag hölls Volkswagen Annual Media Meeting och när koncernens vd Herbert Diess stod vid podiet visades en bild på den stora skärmen bakom honom. Bilden illustrerade vad vi har att vänta oss av andra generationen av märkets pickup Amarok.
Bilden i sig säger egentligen inte allt för mycket med tanke på att tidiga designskisser ofta är överdrivna med rejäla hjul och linjer samt veck som tonas ned till produktionen. Dessutom saknar bilen på bilden dörrhandtag, något som inte är speciellt praktiskt på ett fordon som ofta används som arbetsfordon.
MISSA INTE: Stort pickup-test med Amarok, Hilux Ranger och många, många fler
Däremot nämnde Herbert Diess något intressant, nämligen att nya Amarok blir en av de första frukterna som kommer ur det nystartade samarbetet mellan Volkswagen och Ford, ett samarbete inom kommersiella fordon, bland annat pickuper och skåpbilar.
När samarbetet offentliggjordes i början av 2019 nämndes en ny pickup som ska byggas av Ford och nå marknaden under 2022. Det lär alltså vara nya Amarok – och så klart nya Ford Ranger.
Volkswagen och Ford samarbetar även inom segmentet elbilar.
Dagens Amarok presenterades i december 2009 för att året därpå börja byggas i Volkswagens fabrik i Pacheo, Argentina. Under 2012 började pickupen tillverkas även i tyska Hannover, för att förse bland annat den europeiska marknaden med bilar.
I maj 2016 presenterade Volkswagen en uppdaterad version av Amarok. I samband med uppdateringen ersattes 2,0-litersdieseln med en V6-dieselmotor på 3,0 liter.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.