Nya Volkswagen-bilar av årsmodell 2016 kan innehålla fusk

Volkswagen Sverige informerar på sin hemsida att de ser över och uppdaterar siffrorna för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Exakt vilka modeller och motorer som berörs är okänt i dagsläget, men helt nya bilar av årsmodell 2016 kan omfattas av förändringarna.

I förra veckan meddelade Volkswagen att man vid internutredningar funnit ”oegentligheter” med förbruknings- och koldioxidutsläppssiffror för ett antal bensin- och dieselmotorer, något som sägs beröra omkring 800 000 bilar.

Det handlar alltså om ett annat typ av fusk än det som elva miljoner dieselbilar är drabbade av.

Att mixtra med bränsle- och koldioxidsiffror drabbar sannolikt Volkswagen-ägarna betydligt hårdare eftersom fordonsskatten i flertalet europeiska länder baseras på hur mycket koldioxid en bil släpper ut.

På Volkswagen Sveriges hemsida får man som besökare upp en ”informationssplash” som berättar att de för närvarande ser över vissa uppgifter om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp, och att uppdateringar på hemsidan därför kan ske.

Vi ringer till Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, för att undersöka vad för uppdateringar som görs och om de har svar på vilka modeller och motorer som berörs av förändringarna.

Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Sverige.

På Volkswagens hemsida står det en brasklapp om att ”CO2-värdena håller för närvarande på att uppdateras”. Betyder det att Volkswagen nu vet vilka modeller som har fel värden?

– Nej, det är mer en generell information om att informationen på vår hemsida kan komma att ändras.

Menar du att även nya modeller av årsmodell 2016 kan ha felaktigt angivna koldioxidvärden?

– Det kan vara så.

Kommer Volkswagen att ersätta bilägare som eventuellt får en räkning från transportstyrelsen?

– Vi har en dialog med myndigheterna om felaktigheterna och eventuella skattemässiga konsekvenser. Ambitionen är att kunderna ska hållas skadeslösa gällande eventuella skatteeffekter.

Kan du inte garantera att Volkswagen håller kunderna skadeslösa?

– Låt oss först utreda vilka bilar det handlar om. Vi måste få ta det i tur och ordning, säger Marcus Thomasfolk.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr