100226-vw crossgolf nya

Nya Volkswagen CrossGolf

För en vecka sedan såg nya Volkswagen CrossPolo dagens ljus och nu är det dags för storebror – CrossGolf. Denna andra generation baserad på sjätte generationens Golf bjuder på terrängstuk kombinerat med fem snåla bensin- och dieselmotorer.

Senaste generationen, den sjätte i raden, av Volkswagen Golf, som kom 2008, presenteras nu i ett sjätte utförande. Sedan tidigare finns vanliga Golf, Golf Variant, Golf Plus, Golf GTI och Golf R. Nu får vi lägga till CrossGolf som nu presenteras i ny upplaga – den andra i ordningen.

Volkswagen CrossGolf, som första gången introducerades 2006, baseras på högbyggda Golf Plus. De båda modellerna delar på samma rymliga karosskonstruktion.

CrossGolf skiljer sig mot Golf Plus på några punkter. Dels handlar det om högre markfrigång med två centimeter, men också om skyddande plastlister runt hela bilen, inklusive skärmkanterna, för att inte repa lacken när man nyttjar den högre markfrigången vid snåriga passager i skogen. Men som förare ska man ha i åtanke att inte ge sig ut i för tuff terräng då CrossGolf endast är framhjulsdriven. CrossGolfs terrängstuk är alltså mer för syns skull, inklusive de fejkade hasplåtarna fram och bak. Men de två extra centimetrarna mellan backe och bil ger ändå lite mer frihet än vanligt. Dessutom är backspegelhusen i målade i silvergrå kulör, samma färg som hasplåtarna.

Interiört känner man igen sig från Golf Plus som i sin tur skiljer sig ganska markant från vanliga Golf. Men det finns skillnader jämfört den civila versionen av CrossGolf, bland annat har CrossGolf sportstolar fram i svart och grått där slitytan är grovmönstrad för att tåla tuffare tag, precis som bilen i övrigt. Läderklädsel finns som tillval.

En praktisk detalj interiört är baksätet som kan skjutas fram och tillbaka. I bakre läget ryms 395 liter bagage bakom ryggstödet (45 liter större än i vanliga Golf) medan 540 liter ryms när sätet är framskjutet. Fäller man sätesryggen sväljer CrossGolf 1 450 liter bagage, 145 liter mer än i vanliga Golf.

Nya Volkswagen CrossGolf lanseras med fem olika motorer, tre bensinare och två dieslar. Bensinmotorerna är TSI-motorer med 105, 122 respektive 160 hästkrafter. Sistnämnda, som har ett maxvrid på 240 newtonmeter, drar 0,68 liter per mil vid blandad körning och släpper ut 159 gram koldioxid per kilometer när den är hopparad med den sexväxlade manuella lådan. Det är en halv liter mindre än motsvarande utgående motor med 140 hästkrafter.

Dieselmotorerna, TDI-maskiner med common rail-teknik och partikelfilter, har effektuttag på 105 respektive 140 hästkrafter. Förstnämnda är en 1,6-litersmaskin medan den andra har en volym på 2,0 liter. Starkaste dieselmotorn förbrukar 0,53 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 138 gram koldioxid per kilometer.

Alla motorer utom TSI-motorn på 105 hästkrafter kan utrustas med dubbelkopplingslådan DSG (sexväxlad manuell är standard). Till tre av dessa fyra är det sjuväxlad DSG som gäller medan 140-hästarsdieseln har en sexväxlad historia på grund av det starka vridmomentet på 320 newtonmeter.

Bland standardutrustningen hittar vi dimljus, takrails, halvautomatisk klimatanläggning och en hel del annat. Bland extrautrustningen finner vi exempelvis strålkastare av typen bi-xenon med kurvljusfunktion samt Park Assist, systemet som underlättar parkering.

Nya Volkswagen CrossGolf lanseras i vissa länder redan i april. Exakt när det blir i Sverige är ännu inte bestämt och därmed är priserna inte satta i dagsläget.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!