090408-nya-vw-golf-gti

Nya Volkswagen Golf GTI – direktrapport från provkörningen

En första provkörning av nya Volkswagen Golf GTI stod på tur, så vi tyckte det var läge att skicka ner vår ljusstarkaste reporter – Mikael Stjerna. När jag ringer honom är han uppspelt efter en aha-upplevelse… och det är inte nya GTI:n som stod för den biten.

Tjena Micke! Hur har det…

 – Hallå! Du måste bara skriva detta…! Den största aha-upplevelsen här nere är att Volkswagen plockat fram ett gäng original-GTI-Golfar från 1976. 110 hästkrafter och otroligt läckra. Skoj att köra en sådan också, inte varje dag man gör det.

Aha, det låter roligt. Men jag hoppas du har fått köra nya GTI:n också!?

– Oh ja! Att hoppa mellan originalet och den nyaste är en upplevelse i sig. Utvecklingen har verkligen tagit jättekliv på 33 år.

Vad är det bästa med nya Golf GTI då?

– Det är faktiskt inte chassi eller något annat i den stilen som man kan förvänta sig. Det är i stället ljudupplevelsen som är det bästa med bilen. Där har Volkswagen verkligen lyckats. Den låter sagolikt fint och man får känslan av att den är betydligt snabbare än de 6,9 sekunder det tar från stillastående till 100 km/h. Ljudet kommer från en liten burk med ett membran som är monterad via en T-koppling på insugsröret. Det blir som en högtalare som förmedlar en härlig ljudkuliss. Enligt Volkswagen leds ljudet till största delen in i kupén medan det inte ska vara störande utåt för omgivningen.

Något annat trevligt med nya GTI:n?

– Det är riktigt kul med den klassiska rutiga klädseln och det svarta innertaket. Det känns så mycket GTI på något sätt. Som på ”the good old days”.

Det aktiva chassit är väldigt fint. Det kan ställas i tre olika lägen – komfort, normal och sport. I de två första lägena går bilen väldigt mjukt och fint. Bilen är faktiskt en perfekt långfärdsvagn trots 18-tumsfälgar som ”min bil” är utrustad med (17 tum är original, reds anm) och sänkt chassi med 22 millimeter fram och 15 millimeter bak jämfört med en vanlig Golf. I sportläget blir bilen spänstigare och får skarpare styrrespons, men utan att kännas riktigt sportig. I mina ögon hade det gärna fått vara lite större skillnad mellan normal- och sportläget.

Att bilen är så tyst är också ett stort plus. Skillnaden är stor jämfört med förra generationen. Och här nere mellan St Tropez och Nice rullar den nästan knäpptyst, tacka de släta vägarna för det.

Är det värt för ägare till förra generationen Golf GTI att byta upp sig?

– Verkligen! Överlag känns nya GTI:n bättre på det mesta. Den är rapp och snabb, speciellt DSG-lådan är en skön pryl. Dessutom ser den aningen argare och sportigare ut, men det är ju en smaksak. Här nere längs Medelhavskusten drar den lokalbefolkningens blickar till sig. Det måste betyda att Volkswagen lyckats med förvandlingen trots att förra och nya Golf är ganska lika. Sedan har vi det här med bensinförbrukningen, den hålls i schack, 0,73 liter per mil, trots 210 hästkrafter och trevliga prestandasiffror.

När kommer bilen till Sverige och vad kommer den att kosta?

– Vecka 19 är det svensk premiär. Då kostar den 259 900 kronor för tredörrarsversionen. Vill man ha två extra dörrar får man punga ut med ytterligare 5 000 kronor. DSG-lådan kostar 14 000 kronor extra, men vad det aktiva chassit, DCC, kostar kommer jag inte ihåg på rak arm. Det kommer att stå i min provkörning i kommande nummer av Teknikens Värld.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr