080925-vw-golf-gti-nya-09

Nya Volkswagen Golf GTI officiell

Nu är den officiell – nya Volkswagen Golf GTI. Dock bara som koncept, men den enligt bilderna ser bilen ut att vara väldigt nära produktionsutseendet. GTI-klassens moder, som i sin senaste skepnad får 210 kusar under huven, visas upp för alla närvarande i Paris nästa vecka.

Tidigare i dag var det några på brittiska Evo magazine som slant på tangenterna och ”råkade” publicera några officiella bilder på sjätte generationen Volkswagen Golf GTI. Deras ”misstag” satte antagligen press på Volkswagen eftersom de bara några timmar senare släppte både information och fler bilder på GTI-klassens konung (eller prins för de som håller exempelvis Honda Civic Type R högre).

Bilen, som inte är den slutliga produkten enligt Volkswagen utan bara ett koncept, ska visas nere på Parissalongen som äger rum nästa vecka. Men trots tilläggsnamnet ”Concept” ser bilen på bilderna väldigt produktionsmässig ut. Den ser ut att sakna utsvävande attribut som konceptbilar gärna stoltserar med, vilket ännu mer pekar åt att detta produktionsvagnens mer eller mindre slutgiltiga form.

Nya Golf GTI har en historia att leva upp till som få andra bilar kan mäkta med. Redan 1976 presenterades första GTI-modellen inom Golf-familjen. Inte nog med att Golf har skapat en helt egen klass – Golfklassen. Modellens prestandaversion är också namngivare till den respektfulla GTI-klassen. Tack vare gott renommé har Volkswagen krängt hela 1,7 miljoner Golf GTI sedan starten. Med andra ord har det sålts en Golf GTI ungefär var tionde minut de senaste 32 åren.

Formmässigt har VW jobbat med att behålla klassiska attribut från original-GTI:n. Det mest synbara är de röda ribborna som löper horisontellt längs med rutnätsgrillens ovan- och undersida. Slår man ett öga under grillen och stötfångaren möts man av en hungrig syn – ett stort och brett luftintag som genast för tankarna till den galenskap VW presenterade i maj förra året – Golf GTI W12 650 med lika många hästkrafter som den avslutande sifferkombinationen. Bak på bilen skiljer sig bakljusen från vanliga Golf genom de lätt rökfärgade lampglasen och så klart på diffusern som sitter mellan de två kromade ändrören på var sin sida. VW har med andra ord gått ifrån de dubbla tättsittande piporna som annars var karaktäristiskt för GTI.

Fälgarna är desamma som på femte generationens GTI, men har förfinats ytterligare genom att lägga på en svart lackyta på fälg- och ekerkanterna.

Interiören känner vi så klart igen från bilderna på nya Golf, men GTI-modellen har berikats med en sportig ratt med flat undersida och det svarta lädret hålls samman med en röd söm. Instrumentbrädan och dörrsidorna går i svart med dekorpaneler i glansigt svart och silver. Sportstolarna är klassiskt rutiga, precis som det var i MkV och MkI, alltså första och femte generationen.

Det är inte bara på utsidan det har hänt grejor, även under skalet finns det nyheter. Maskinen som ruvar där framme är en fyrcylindrig TSI-motor på två liter, alltså samma som i Scirocco. Den levererar totalt 210 hästkrafter vilket är tio fler än vad Golf GTI MkV mäktade med.

Trots effektökningen är nya GTI både snålare och renare än gamla. 178 gram koldioxid per kilometer är en sänkning med elva gram och förbrukningen uppges till 0,75 liter per mil, en förbättring med en halv deciliter.

På transmissionssidan är det precis som tidigare manuell låda eller dubbelkopplingslåda (DSG) som gäller, båda sexväxlade. När och om den sjustegade DSG-lådan kommer är okänt.

0-100 km/h går på 7,2 sekunder vilket är detsamma som för förra generationen om nu inte Volkswagen har mätt upp de nya siffrorna med DSG-lådan, för då är nya GTI 0,3 sekunder långsammare. Toppfarten har däremot ökat några kilometer till 238 km/h.

Andra tekniska detaljer som skiljer GTI från en standard-Golf är fjädringen och stötdämparna som är hårdare satta. Som tillval finns ACC, adaptivt chassi, som tillåter föraren att ställa in bilen i tre olika lägen – komfort, normal och sport.

Nytt för första gången på en Golf GTI är en elektroniskt styrd diffbroms, eller XDS som VW kallar det, som tillsammans med ESP-systemet erbjuder maximal väghållning och kvickare kurvtagningar.

Nya Volkswagen Golf GTI visas alltså upp som koncept på Parissalongen nästa vecka. Tillverkningen av produktionsbilen sätter igång till våren och försäljningen antagligen i början av sommaren.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!