Foto: Volkswagen

Nya Volkswagen Golf Sportscombi och Alltrack officiella

Nu är den här, kombiversionen av nya Volkswagen Golf som även finns i Alltrack-utförande. Med flera extra centimeter på längden har modellen blivit betydligt rymligare, inte minst för baksätespassagerarna. Även lastutrymmet sväljer mer än hos föregångaren.

Åttonde generationen Volkswagen Golf presenterades förra hösten och kom till Sverige i början av 2020. Då handlade det om femdörrars halvkombiversionen, men i kombibilarnas förlovade land Sverige är det så klart Sportscombi- och Alltrack-modellerna som många går och väntar på.

Det ryktades faktiskt att nya Golf inte skulle komma i kombiskrud, men så blir det alltså inte, vilket vi förstod redan förra hösten i samband med ett tal av en VW-styrelserepresentant till de anställda på Wolfsburg-fabriken.

Nya Volkswagen Golf Sportscombi, eller Variant som den fortfarande heter på andra marknader, är större än sin föregångare. Från främre till bakre stötfångare mäter den 463,3 centimeter vilket är exakt 6,6 centimeter längre än tidigare. Det intressanta är att axelavståndet är 268,6 centimeter, även det exakt 6,6 centimeter mer än tidigare. Det betyder att överhängen både fram och bak är oförändrade, ”allt krut” har lagts mellan hjulaxlarna.

TEST: Nya Volkswagen Golf mot nya BMW 1-serie och nya Mazda 3

Nästan sju centimeter längre än sin föregångare är nya Golf Sportscombi. Notera D-stolparna, de lutar klart mer framåt än hos tidigare generation. Foto: Volkswagen

Sådant gynnar så klart kupéutrymmet som beskriver som 4,8 centimeter längre än tidigare, alltså totalt 179,8 centimeter. Samtliga 4,8 centimeter har placerats där de åkandes ben är placerade. Exakt hur mycket som kommer baksätespassagerarna till godo säger inte Volkswagen, däremot att det är framför allt baksätets benutrymme som har gynnats.

Bagageutrymmet har även det vuxit, dock inte med samma magnitud som när Golf generation sex blev generation sju (alltså för sju år sedan). Då stack Golf Variant, som då blev Sportscombi i Sverige, iväg från 505 till 605 liter. Helt plötsligt blev Golf-kombin lastvänligare än många modeller en storleksklass högre upp, exempelvis Volvo V70, Ford Mondeo Kombi – och till och med storebrorsan Volkswagen Passat Variant (då hade den ännu inte bytt namn till Sportscombi i Sverige).

Lastar bra gör den, nya Golf-kombin. Mellan 611 och 1 642 liter. Men baksätesryggen kan fortfarande bara fällas enligt 60/40-principen, det vill säga den är uppdelad i två sektioner, inte tre som ibland är mer praktiskt. Foto: Volkswagen

Bagageutrymmesresan är alltså mer blygsam denna gång, men 611 liter, sex mer än tidigare, är ändå bra. Det är rent volymmässigt bättre än exempelvis Volvo V90, men Golf-kombin slår inte tjeckiska syskonet Skoda Octavia Combi som numera är ännu rymligare med 640 liter. Den slår heller inte Passat Sportscombi som rymmer 640 liter.

Fäller man baksätet, som fortfarande bara är delbart i två sektioner (60/40) men som innehåller en genomlastningslucka, ryms 1 642 liter, 22 mer än i föregångaren.

Har man händerna i fickorna och är lat kan man öppna bakluckan med en fotrörelse under bakre stötfångaren. Praktiskt även när man har händerna fulla. Finessen är dock ett tillval som måste kryssas för vid beställningen av bilen.

PROVKÖRNING: Nya Volkswagen Golf 1,5 eTSI (mildhybrid)

Foto: Volkswagen

Förarmiljön känner vi igen från halvkombin. De två skärmytorna dominerar synfältet strax under vindrutan. Så klart är kombin utrustad med samma finesser i form av moderna förarassisterande system och uppkopplingsmöjligheter som den knappt fyra decimeter kortare halvkombin.Flera av motoralternativen i halvkombiversionen hittar över till den mer familjevänliga kombin, vissa motorer gör det inte. I nuläget presenterar Volkswagen inte dessa bensin- och dieseldrivna motorer närmare, utan vi får använda oss av halvkombins specifikationer. En av drivlinorna är nya 1,5 eTSI, det vill säga mildhybriden på 150 hästkrafter med 48-voltsteknik och sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Denna maskin i nya Golf har vi både provkört och testat.

Dieselmotorerna är de nya varianterna med dubbel insprutning av AdBlue, något som sägs sänka kväveoxider (NOx) med 80 procent jämfört med tidigare dieselmotorer med motsvarande karaktär.

En het R-version kommer också så småningom.

TEST: Storlastaren Skoda Octavia Combi

I Alltrack-utförande får man plastdetaljer runt bilen och högre markfrigång. Dock i dagsläget okänt hur många extra millimeter man som förare får under sig. Foto: Volkswagen

Alltrack-varianten är som vanligt försedd med skyddande plastlister runt om bilens nedre regioner och över skärmkanterna. Volkswagen nämner inte hur mycket högre markfrigången är, men föregångaren hade 3,5 centimeter mer luft mellan mark och underrede än vad vanliga kombin hade. Däremot berättar de att den som vanligt är fyrhjulsdriven (4Motion) vilket underlättar när man till exempel drar tungt. Max dragvikt uppges till 2 000 kilo.

Några priser delar Volkswagen inte med sig av i dag, men de berättar att de öppnar för förhandsbokningar den 10 september – i hemlandet Tyskland. Övriga europeiska marknader ska följa därefter.

Utgående generation, som Volkswagen har kvar som lagerbil, kostar exempelvis från 241 400 kronor i utförandet Golf Sportscombi TSI 150 och från 294 900 kronor när det handlar om Golf Alltrack TDI 184 hk 4Motion.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!