Nya Volkswagen Golf Variant 2014

Nya Volkswagen Golf Variant officiell – riktigt snål och rymligare än V70

Ska du köpa en ny kombi i höst blir valet av bil inte helt enkelt. Nya Volkswagen Golf Variant är ett hett alternativ med snåla motorer på ned till 0,33 liter per mil och med stort bagage som rymmer mer än självaste Volvo V70.

Nya Volkswagen Golf av sjunde generation hade världspremiär på Parissalongen i höstas. Därefter har den hunnit med bland annat marknadslansering, att utses till testvinnare i vårt golfklasstest samt knoppat av sig till prestandaversioner som GTI och GTD. Nu är det dags för en ny avknoppning då nya Golf blir kombibil, eller Variant som Volkswagen kallar sina familjefraktare.

 I år är det 20 år sedan Golf Variant såg dagens ljus för första gången, trots att Golf är en modell med 39 år på nacken. Anledningen är att de två första generationerna aldrig fick chansen att blir kombiversioner. Sedan Golf Variant-introduktionen 1993 har Volkswagen sålt 1,8 miljoner exemplar av den.

 Nya Volkswagen Golf Variant är 456,2 centimeter lång, men andra ord bara 2,8 centimeter längre än föregående generation. Jämfört med femdörrars halvkombiversionen är Variant 30,7 centimeter längre. Axelavståndet har vuxit mer än totallängden, 263,7 centimeter i stället för som på föregångaren – 257,8 centimeter. Det är synonymt med bättre innerutrymmen men ger bilen även ett helt nytt, mer kraftfullt uttryck rent visuellt då överhängen fram och bak är kortare än tidigare. Axelavståndet är för övrigt detsamma på Golf-halvkombin och Golf-kombin.

 Förutom mer utrymme för de åkande, speciellt för dem i baksätet, ger det också mer plats för bagage. Bagageutrymmet är 105,5 centimeter långt och 100,3 centimeter brett (där det är som smalast) och rymmer 605 liter vilket är hela 100 liter mer än i förra generationen Golf Variant.

 Det är också 30 liter mer än i Sveriges mest sålda bil – Volvo V70 – som är en betydligt större bil (drygt 2,5 decimeter längre). Nya Golf Variant rår dock inte på sitt koncernsyskon, nya Skoda Octavia Combi, som förvisso är knappa decimetern längre. Den slår Golf-kombin med fem liter (610 liter totalt).

 Fäller man baksätet i nya Golf Variant får man en lastlängd på hela 183,1 centimeter och plötsligt ryms det 1620 liter. Även här slår den Volvo V70 på fingrarna då svensken endast når upp till 1600 liter. Däremot är det återigen nya Skoda Octavia Combi som är bäst i jämförelsen med 1740 liter.

 Tyvärr har även Volkswagen missat en detalj som vi anser vara både enkel och smart, nämligen fällningen av baksätet. 60/40-fällning är det på Golf, inte 40/20/40 som man kan önska av en bil i dag. Däremot finns genomlastningslucka.

 Lasttröskeln på nya Golf Variant är 63 centimeter. När man väl stuvat in sina saker kan man förankra dessa i de fyra bagagekrokar som finns. Bagagerumsgolvet är justerbart i olika höjdnivåer. Insynsskyddet och lastnätet är av tvåstegstyp vilket innebär att när de inte används kan dessa stuvas ned under bagagerumsgolvet.

 Nya Volkswagen Golf Variant är, precis som sitt halvkombisyskon, en helt nyutvecklad bil baserad på den nya, flexibla MQB-plattformen med en matchvikt på upp till 105 kilo lägre än sin föregångare. Man kan lätt tro att Variant är utvecklad med halvkombin som bas, men så är inte fallet. Golf Variant ska enligt tyskarna vara utvecklad parallellt med vanliga Golf. Utseendemässigt ser man klart och tydligt att de är syskon, även om delen från B-stolpen och bakåt skiljer sig åt. Variants D-stolpe är designad för att efterlikna halvkombins C-stolpe. Något som inte alls är sig likt på Golf Variant är placeringen av registreringsskylten bak. På halvkombin sitter skylten på bakre stötfångaren, på Variant på bakluckan, något den också gjorde på föregående generation Golf Variant.

 Sex motoralternativ är aktuella till nya Volkswagen Golf Variant. Tre drivs med diesel, tre med bensin varav den ena även gillar E85. Alla har start/stopp- och energiåtervinningsteknik som standard.

 Dieselalternativen, TDI på ”volkswagenska”, är på 105, 110 alternativt 150 hästkrafter. Mellanalternativet är en BlueMotion-modell (första gången för Golf Variant) och därmed också den snålaste. 0,33 liter per mil vid blandad körning är snålt och ger koldioxidutsläpp på låga 87 gram per kilometer. 150-hästarsdieseln har 320 newtonmeter i maxvrid men ska ändå nöja sig med 0,42 liter per mil vid blandad körning enligt EU-körcykeln.

 Bensinalternativen, i Wolfsburg kallade TSI, bjuder på effektuttag på antingen 105, 122 eller 140 hästkrafter. 105-hästarsmotorn är en så kallad BlueMotion Technology (precis som flera av de andra motorerna) och nöjer sig med 0,51 liter per mil när den är utrustad med manuell låda (0,50 med automat). 122-hästarsmaskinen är vad Volkswagen kallar MultiFuel och går att köra på både bensin och E85 (etanol).

 Manuella växellådor med antingen fem eller sex växlar är standard. Merparten av motorerna går att få med DSG-dubbelkopplingslåda.

 En annan trevlig nyhet vad gäller drivlinan är att premiären i Genève även bjuder på 4Motion-fyrhjulsdrift som endast finns att kombinera med dieselmotorerna på 105 alternativt 150 hästkrafter.

 När nya Volkswagen Golf Variant kommer till Sverige i september är det med tre utrustningsnivåer. Grundversion, Masters och GT. De två förstnämnda finns tillgängliga till de svagare motoralternativen medan GT är för de lite kraftfullare maskinerna.

 Redan i grundutförandet är utrustningslistan som standard lång. Bland annat ingår Pre-Crash (som försätter bilen i ett förberedande läge för att lindra effekterna vid en kollision), multikollisionsbroms (första kombimodell i världen med detta, enligt Volkswagen), sju krockkuddar (nya Octavia Combi har nio), elektriskt infällbara backspeglar, elektronisk diffbroms, femtums pekskärm, luftkonditionering, trötthetsvarnare och mycket mer.

 Några svenskar priser är ännu inte satta utan vi ber att få återkomma så snart vi har dem. 169 900 kronor är grundpriset för femdörrars halvkombi, så plussa på för ett kombitillägg så har du en god fingervisning. För mer information som berör nya Golf Variant är de relaterade länkarna nedan ett hett tips.

Valet av kombi vid bilbytet i höst ser alltså ut att bli en svettig historia. Bland många alternativ hittar vi uppdaterade Volvo V70, nya Skoda Octavia Combi och nya Volkswagen Golf Variant. Positivt är att du har lång tid på dig att fundera...

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!