Nya Volkswagen Passat 4Motion och Trailer Assist – tre snabba från provkörningen

Nya Passat har redan provkörts, nu är det dags för den fyrhjulsdrivna versionen. Robin Törnros har begett sig till Åre för att provköra dels fyrhjulsdriften och dels släpvagnsassistansen Trailer Assist. Vi ringer och stämmer av läget.

Hej Robin, känns nya Passat 4Motion som den storsäljare Volkswagen hoppas på?

– Att nya Passat är en riktigt bra bil står redan klart och inte blir den sämre med fyrhjulsdrift. Den nya 190-hästarsdieseln som ersätter tidigare 177-hästaren känns som klippt och skuren för ändamålet och ihop med DSG-lådan blir den fulländad. Sammantaget en mycket trygg bil som vi kommer att få se många av på vägarna.

Nya Passat är en teknikspäckad pjäs, hur fungerar Trailer Assist?

– Trailer Assist är räddaren i nöden för dem som har svårt att backa med släp. Med hjälp av backkameran styr bilen automatiskt släpvagnen till den vinkel du ställt in med hjälp av backspegelvredet på dörrsidan. Kan tyckas överflödigt för de som har vanan inne, men för oinvigda är det ett riktigt smart system.

Vilka kommer köpa den och vad kommer den kosta?

– Enligt Volkswagen själva är det tjänstebilsförare som utgör majoriteten av kunderna. Instegspriset för Passat Sportscombi 2,0 TDI 190 DSG 4Motion ligger på 332 900 kronor vilket är under 7,5 basbelopp och därigenom mycket attraktiv för tjänstebilskunder. Volkswagen har faktiskt redan fått in över 4 000 ordrar för just denna modell.

Hela provkörningen läser du i Teknikens Värld nummer 5 som utkommer 12 februari.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!