Nya Volkswagen Passat Alltrack – tre snabba från provkörningen

PeO Kjellström är i farten igen, nu i München för andra generationen Volkswagen Passat Alltrack. Vi kollar läget.

Hallå PeO, strålande väder i München?

– Faktiskt inte, vintern verkar vara på väg. Riktigt kyligt för att vara september, kanske tolv grader.

Så trist för dig, vi har just nu 21 grader här (skadeglädje, reds anm). Men Passat Alltrack värmer väl?

– På sitt sätt. Precis som vanliga Passat är det en ytterst kompetent bil och frågan är om den inte med fyrhjulsdrift och förhöjd markfrigång är den bästa Passaten av dem alla. Den känns verkligen byggd för de svenska förutsättningarna och det är inte underligt att den första generationen stod för minst femtio procent av försäljningen av modellen. Ingen terrängbil men perfekt för snöiga och leriga vägar. Dessutom har Volkswagen faktiskt försökt att sätta lite mer prägel på Alltrack än tidigare. Om de lyckats kan ju läsarna tala om.

Ja precis, hoppas de lyssnar på det och öser in kommentarer. Finns det priser?

– Jajamen. Tre versioner tas in. Bensinmotorn TSI 220 och dieseln TDI 190 blir de stora säljarna. De kostar exakt lika mycket, 333 700 kronor, under 7,5 basbelopp.

– Bensinmotorn är förbaskat trevlig! Sedan finns även en TDI 240 men det blir väl marginellt med köpare på den. Pris: 405 000 kronor. Sverigepremiär vecka 43.

Vi tackar PeO för ännu en väl utförd rapportering och inväntar hans kompletta provkörningsrapport i kommande nummer av Teknikens Värld.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!