Nya Volkswagen Passat avslöjad i detalj!

Du som går och väntar på nya Volkswagen Passat har nu en massa (teknisk) information att grotta ner dig i. Detta tack vare presentationsmaterial som läckt ut i kinesisk media.

Bilden ovan är den första officiella som visar nya Volkswagen Passat Variant, eller om kombin kommer att gå Golfs väg och heta Sportscombi även den. Men det är inte den täckta bilen på bilden som är den stora nyheten i denna artikel. Det är i stället all den fakta och information som läckt ut på webben via kinesiska sajter. Läs nedanstående text och komplettera med bilderna i galleriet lite längre ned så står du väl rustad inför världspremiären av nya Passat nästa månad.

Vi börjar med storleken. Nya Passat blir faktiskt något mindre än dagens generation. Dock med försumbara två millimeter. 476,7 centimeter i stället för, som i dag, 476,9 centimeter (sedanmodellen).

Upp till 85 kilo lättare är nya generationen jämfört med gamla tack vare större andel aluminium och höghållfasthetsstål som också ger en rigid konstruktion med högre krocksäkerhet.

Nio olika motoralternativ är aktuella till nya Volkswagen Passat. Fem bensinmotorer och fyra dieselmotorer som sträcker sig över stora effektspann för att tilltala en större kundgrupp än i dag. Alla motorer är fyrcylindriga, sexorna är alltså ett minne blott, och alla är dessutom Euro 6-certifierade för att klara av kommande avgaskrav.

Bensinmotorerna utgörs av 1,4 TSI med antingen 125 eller 150 hästkrafter där sistnämnda har cylinderavstängning, 1,8 TSI med 180 hästkrafter samt 2,0 TSI med antingen 220 eller 280 hästkrafter.

Dieselmotorerna består av 1,6 TDI med 120 hästkrafter samt tre olika 2,0 TDI med antingen 150, 190 eller 240 hästkrafter där den effektstarkaste har dubbelturbo.

En laddhybridversion ska också finnas med i tyskarnas planering. Denna ska ha ett batteripack med lagringskapacitet om 9,9 kilowattimmar (kWh), alltså något kraftfullare än i Golf GTE. Körning på enbart el ska vara möjligt i upp till fem mil. Total räckvidd uppges vara 96,6 mil.

Största interiöra förändringen får nog instrumentklustret anses vara. Här gör Volkswagen en ”Audi TT” och slår till på en stor TFT-skärm som utgör blickfånget framför föraren. Denna skärm är på 12,3 tum med en upplösning på 1 440 gånger 540 pixlar. Här visas all möjlig information för föraren, inte minst navigeringskartan vilket syns tydligt på bild i galleriet nedan.

Andra stora nyheter på insidan är head up-display som projicerar den mest nödvändiga informationen i förarens synfält mot vägen, samt ett nytt infotainmentsystem med MirrorLink-anslutning för smarta mobiltelefoner. På detta vis kan telefonens gränssnitt visas upp och användas i bilens infotainmentgränssnitt.

Nya Passat bjuder också på, för Passat, ny adaptiv ljusteknik och de dyraste modellversionerna får LED-strålkastare. Lysdioder finns också i bakljusen oavsett modellversion.

Smart hjälp vid backande med släp.

För den som önskar parkerings- och backhjälp finns ny teknik i Passat som lär tilltala. Volkswagens nya parkeringsassistans låter dig välja parkeringsplats manuellt, du behöver alltså inte låta bilen upptäcka en plats åt dig.

Dessutom kommer en 360-graderskamera med helikoptervy att finnas som tillval som gör livet enklare, inte minst när det är dags att backa med släp. Systemet hjälper dig att hålla koll på vinklar och vrår för säkert backande.

Andra säkerhetshöjande teknikprylar, varav flera finns till Passat redan i dag om än i enklare versioner, är döda vinkeln-varnare och ett system som varnar för trafik bakom och på sidorna om bilen. Filbytesvarnaren har vidareutvecklats och genomför föraren ett ofrivilligt filbyte uppmärksammas han eller hon med en ljud- och ljussignal. Räcker inte det sätter en force feedback-liknande funktion igång som ska få föraren alert. Skulle inte heller det räcka för uppmärksamhet består sista steget i att bilen stramar åt bilbältena på de åkande, farthållaren slås på och farten reduceras till dess att bilen står stilla.

Nya Volkswagen Passat har premiär nästa månad men nu har du i alla fall lite att smälta innan det väl är dags.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!