Foto: PeO Kjellström

Nya Volkswagen Polo GTI – tre snabba från provkörningen

Ny turné för PeO Kjellström. Denna gång Spanien och första anhalt Valencia där det serveras Volkswagen Polo GTI. Vi kollar läget.

Vi brukar normalt inte kalla en ansiktslyft, uppdaterad bil för ny, men i fallet med Polo GTI gör vi ett undantag med anledning av nyheterna. Inte bara utseendet har fräschats till, även motorn har fått extra pulver. Och då menar vi inte att motorn mappats om lite. Nej, motorn är faktiskt helt ny för Polo GTI. Större volym och mer effekt. Därför är Polo GTI facelift i det här fallet ny, eller ”ny”.

Hallå PeO, vad händer?

– Nya, ansiktslyfta Volkswagen Polo GTI. En tuff liten krabat som kommer att sätta skräck i det lilla GTI-etablissemanget. Vi har kört på racerbanan Ricardo Tormo (namnet kommer från en spansk roadracingförare, reds anm) utanför Valencia. Bilen gör inte bort sig kan jag säga.

Schysst! Men vad är nytt?

– Ja, lyssnar man på Volkswagen så är allt nytt. Men motorn har bytts till 1,8 TSI med turbo och ger 192 hästar, tolv upp jämfört med tidigare 1,4 TSI. Sedan finns ett pluspaket för 21 500 kronor som är mycket prisvärt. Med det får du sportigare styrning och avgasljud, snabbare gasrespons, hårdare fjädring, ja allt du vill ha på din GTI-bil helt enkelt. Därtill LED-strålkastare, automatisk klimatanläggning, regnsensor, parkeringssensorer fram och bak, farthållare. Billigt skulle jag säga.

Låter trevligt. Vad kostar Polo GTI i grund och botten då?

– 219 000 kronor. DSG 14 500 kronor extra och så då sportpaketet som jag tror ”alla” kommer att välja. Lanseras februari/mars, bara som femdörrars.

Hela provkörningen läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. Missa för allt i världen inte det!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!