090303-volkswagen-polo

Nya Volkswagen Polo officiell

Femte generationen Volkswagen Polo har haft smygpremiär nere i Genève. Den nya generationen bjuder på mindre vikt än föregångaren, men samtidigt större utrymme och en rad nya snåla motorer. Smaka på koldioxidutsläpp om 96 respektive 87 gram per kilometer!

Genèvesalongen drar i dag igång för världens skara journalister med intresse för bilar. Inte förrän den 5 mars är det möjligt för allmänheten att ta sig en tur i de väldiga bilhallarna. Men trots att salongen öppnar först i dag hade många biltillverkare sina egna smygpremiärer i går kväll. En av dem var Volkswagen och där bjöd de bland annat bjöd på en helt ny generation Volkswagen Polo – som vi kunde visa läckta bilder på redan i går eftermiddag.

Nuvarande Polo dök upp redan 2002, så det är minst sagt dags för en ny att se dagens ljus. Inte minst med tanke på att den populära bilmodellen har känts ålderstigen i ett par år. Flera andra biltillverkare har sprungit ikapp och förbi med sina motsvarigheter.

Men nu tänker Volkswagen ta tillbaka sitt ursprungliga (modellen är 34 år gammal) försprång i klassen genom att bjuda på en större bil som samtidigt väger mindre, 7,5 procent av vikten har bantats bort – bra för förbrukningssiffrorna och mycket annat.

Vi börjar med att ta en titt på skalet. Där ser vi att de båda storebröderna Golf och Scirocco, som nyligen har kommit i nya upplagor, lånat ut stora portioner av utseendet. Först och främst gäller det fronten. Tittar man på nya Polo mer eller mindre rakt framifrån så är den förvillande lik nya Golf med sina horisontella ribbor i grillen och de bakåtdragna ”böse blick”-strålkastarna. Men tittar man noggrannare ser man skillnader. De två ribborna i grillen på Golfen är på Polon nedbantade till en. I frontspoilerns luftgap sitter ett rutmönstrat nät medan Golf har ribbor även där. En annan tydlig detalj är dimljusen som på Golf är runda, så är inte fallet på Polo.

I övrigt har nya Volkswagen Polo fått en tuffare attityd med mer kraftfulla drag och skarpare linjer, betydligt mer utpräglad än förra generationen som får ses som slätstruken jämfört med denna. Nya Polo ser också aningen slankare ut än föregångaren. En av anledningarna är att bilen har kapats på höjden med 1,3 centimeter och mäter nu totalt 1,45  meter på den ledden. Visuellt hjälper det också till att bilen i övrigt har vuxit – 3,6 centimeter på längden (totalt 3,95 meter) och 3,2 centimeter på bredden (totalt 1,68  meter). Axelavståndet har också vuxit en aning. Detta gör bilen rymligare inuti och det ska inte vara några större problem att få plats fyra vuxna i den. Lastförmågan för nya Polo sträcker sig från 280 till 952 liter.

Interiört känner man igen sig från övriga VW-modeller även om Polo har fått sin egen lilla ”touch”. Mätartavlorna lyser inte, tack och lov tänker många av er, med blått sken längre. I stället är det sobert vitt som gäller. För att förhöja känslan av lite lyxighet har Volkswagen klämt in lite aluminiumdetaljer i instrumenteringen, bland annat runt mätartavlorna. Dessutom, för första gången, kan man nu få Polo med navigationssystemet med touchscreen samt treekrad multiratt.

Under nya generationens första år kommer Volkswagen att erbjuda sju olika motoralternativ till bilen. Fyra bensin- och tre dieselmotorer som sträcker sig från 60 till 105 hästkrafter. Fem av dessa motorer är helt nyutvecklade och används för första gången i just Polo. På dieselsidan (TDI) finner vi exempelvis en 1,6-litersmaskin med ger antingen 75 eller 90 hästkrafter. Med BlueMotion-emblem på bakstammen sitter det en 1,2-litersdiesel på 75 hästkrafter under huven som bjuder på en blandad förbrukning på 0,38 liter per mil och ett koldioxidutsläpp på låga 96  gram per kilometer. Enligt Volkswagen blir den bäst i världen av dieselbilar med plats för fem, sett till förbrukningen och utsläppet. Men inte nog med det, för nästa år kommer andra generationen BlueMotion (BlueMotion II) där bland annat en modifierad motor, start/stopp-system och optimerad aerodynamik får ned utsläppssiffran till 87 gram per kilometer.

De fyra bensinmotorerna har en slagvolym på 1,2 respektive 1,4 liter. Sistnämnda har 85 hästkrafter medan de tre övriga med mindre volym har 60, 70 respektive 105 hästkrafter. Sistnämnda av dessa tre är en fyrcylindrig TSI-motor med turbo. Den är helt ny och förbrukar 0,55  liter per mil vid blandad körning och släpper ut 129 gram koldioxid per kilometer. Siffrorna är en sänkning med 19 procent jämfört med motsvarande modell av förra generationen Polo.

Dieselmotorerna samt de två svagare 1,2-litersbensinarna är standardutrustade med femväxlade manuella lådor. TSI-motorn på 1,2 liter är kopplad till en sexväxlad manuell låda. För första gången kan man köpa en Polo med Volkswagens dubbelkopplingslåda DSG. Detta är möjligt i kombination med 1,4-litersmotorn som i vanliga fall har femväxlad manuell låda som standard.

Något senare lär en GTI-version dyka upp. Antagligen har den premiär på Frankfurtsalongen i höst. Räkna med en TSI-motor på 170 hästkrafter.

Det är dock inte bara snåla motorer och rymlighet som räknas i den här klassen. Även säkerheten är viktig och här har Volkswagen tänkt till. De siktar helt enkelt på full pott i Euro NCAP:s krocktester som numera har förbättrat regelverk. Därför ingår nu som standard fyra krockkuddar, ABS-bromsar, ESP/antisladd och ISOFIX-fästen på alla modeller.

Nya Volkswagen Polo med fem dörrar börjar tillverkas i slutet av nuvarande månad. I mitten av juli är det svensk lansering, två veckor efter att tyskarna har fått ta del av bilen.

Några prisuppgifter finns inte i dagsläget.  

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!