100711-volkswagen sharan

Nya Volkswagen Sharan – direktrapport från provkörningen

Gissa vem som är ute och far igen? Just det, PeO Kjellström. Nu på europeisk mark i alla fall. Vi tar och ringer honom för att ta pulsen på nya Volkswagen Sharan.

Hallå PeO, hur ser du ut nu för tiden? Ser dig ju aldrig på redax! Var är du?

 – Utanför München, i underbart vackra Tegernsee, ett stenkast från Österrike. Hinner dock inte njuta så mycket av det. 31 grader varmt ute, så vi får snabba på!

Jaja, jobbet går först, det vet du. Vad kör du för något?

– Nya Volkswagen Sharan. Inte en dag för sent. Den nuvarande generationen kom 1995! Det är väl bara kanske någon Saab och Bristol som dröjt så länge mellan generationsbytena.

Troligen. Vad är nytt?

– Allt utom de två solskydden! Karossen är helt ny och försedd med senaste Volkswagen-DNA. 22 centimeter längre, 9 centimeter bredare men 1,2 centimeter lägre. Skjutdörrar längs sidorna. Det är inte mycket som stämmer överens mellan denna, den tredje, och den förra generationen Sharan.

– Mycket av designen står för övrigt svensken Martin Kropp för, även om det är Walter da Silva som får credit för det eftersom han är designchef.

Finesser?

– Tja, Volkswagen har inte uppfunnit hjulet igen. Men i den sjusitsiga versionen går de två bakre stolsraderna (3+2) att fälla ihop så att ett plant lastgolv uppstår. Du behöver inte lyfta ut stolarna, eller rättare sagt du kan inte, för att ordna ett 2 297 liter stort bagageutrymme. Mittradens tre separata stolar är skjutbara i längsled med 16 centimeter. Sharan finns även med fem sittplatser eller sex separata stolar, de har vi dock inte kört eller sett.

Det är inte speciellt unikt, va?

– Nej, men det är bra utfört. Fällningarna är busenkla och tack vare skjutdörrarna är insteget hur enkelt som helst även för stela farbröder.

Prata inte om dig själv nu igen. På motorsidan, hur ser det ut?

– TDI- och TSI-motorer, från 140 till 200 hästkrafter. Alla gamla bekanta men supernya för Sharan. DSG-lådor erbjuds till samtliga. TDI med 140 hästkrafter sätter nytt lågt förbrukningsrekord i klassen – 0,55 liter per mil.

På vägen då, hur känns det?

– Som att köra en personbil från Volkswagen. Det ser för det första likadant ut invändigt och på vägen skulle det lika gärna kunna vara en Passat. Justerbart chassi finns som tillval.

När kommer den till Sverige?

– I september. Men inga priser är satta. Det verkar alltid vara så vid provkörningar nuförtiden.

Okej, slut för i dag, tack för i dag. Dags för semester nu?

– Den började för två timmar sedan.

Ojdå, men då får jag…

(Klick!)

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!