100303-volkswagen sharan

Nya Volkswagen Sharan – världens snålaste

I Genève debuterar helt nya Volkswagen Sharan. Den bjuder på sju sittplatser med flexibel justeringsmån, bakre skjutdörrar som är helt nytt för modellen samt en rad motorer där 2,0 TDI är snålast och gör Sharan till världens snålaste MPV.

Här har vi en helt ny generation Volkswagen Sharan som delar samma solskydd med utgående generation. I övrigt handlar det om en helt ny bil som inte har något gemensamt med föregångaren, eller rättare sagt, inte har något gemensamt bortsett från att det fortfarande rör sig om en familjepopulär MPV med plats för sju åkande. Man kan verkligen säga att det är på tiden att Sharan avlöses med tanke på att generation ett har fått hänga med ända sedan 1995. Ford Galaxy, som i tidigare generation delade bas med Sharan, har sedan länge blivit utbytt mot modernare saker och därmed roffat åt sig en hel del marknadsandelar. Men nu blir konkurrensen tuffare igen.

Nya Sharan har ett helt nytt utseende signerat Walter de Silva och Klaus Bischoff. Förstnämnda är chefsdesigner för Volkswagen-koncernen medan sistnämnda är chefsdesigner för märket Volkswagen. Det nya utseendet baseras på Volkswagens nya formspråk som vi känner igen från nya Polo, Golf, Touareg med flera. Nya Sharan är 22 centimeter längre än föregångaren och mäter nu 4,85 meter från nos till bak. På bredden mäter den 1,9 meter vilket är 9,2 centimeter bredare än tidigare. Från topp till tå har den minskat 1,2 centimeter till totalt 1,72 meter. Den minskade höjden ska dock inte ha lett till lägre invändig takhöjd. Hjulbasen har ökat med 7,5 centimeter till 2,92 meter vilket ger extra rymd för de båda stolarna i tredje sätesraden.

Interiört ser vi en instrumentbräda som är betydligt mer modern än i utgående modellgeneration. Busskänslan har försvunnit. Den största nyheten interiört är det flexibla stolsystem som Volkswagen har döpt till EasyFold. Tidigare fick man lyfta ut stolarna i andra och tredje sätesraden för att skapa den lastplats man ville åt. Med EasyFold kan man med enkla handgrepp fälla ned stolarna så att de placeras under golvet och därmed bildas en helt plan lastyta. Andra sätesraden som består av separata stolar kan dessutom skjutas fram och tillbaka (16 cm) samt ryggstödens lutning justeras med 20 grader. Dessutom är nackstöden nyutvecklade för att vara både praktiska och säkra, även för långa passagerare.

Insteget till de två bakre sätesraderna har också blivit enklare tack vare de nya skjutdörrarna som öppnar upp brett. För att göra insteget till tredje sätesraden ännu enklare är de yttra stolarna i andra sätesraden försedda med en funktion för fällning framåt som också skjuter dem framåt.

Lastförmågan är inte att leka med. Som mest sväljer det 2 297 liter (räknat upp till taket) men då är stolarna i andra och tredje sätesraden nedfällda under golvet. Lastlängden uppgår då till 2,1 meter. Har man bara fällt ned stolarna i tredje sätesraden uppgår lastlängden till 1,3 meter och volymen till 1 167 liter, från golvet till taket räknat. Detta är möjligt då det finns lastnät att tillgå. Från golvet till sidorutornas nederkant räknas volymen till 711 liter.

Ett nyutvecklat lastsäkringssystem sörjer för att bagaget hålls på plats. Detta system består av ett nät och två skenor som är förankrade i sidoväggarna. Dessutom finns fler fästsystem för att exempelvis hålla väskor på plats.

Tittar vi i stället in i bilens hjärta hittar vi här en kvartett av motorer som finns tillgängliga. Två bensinmotorer (TSI) och två dieselmotorer (TDI). Effektuttaget hos bensinmotorerna ligger på 150 respektive 200 hästkrafter medan de båda dieselmotorerna bjuder på 140 respektive 170 hästkrafter. De tre svagaste motorerna, alltså inte TSI-motorn med 200 hästkrafter, är utrustade med start/stopp-system och bromskraftåtervinning vilket gör att rörelseenergi temporärt kan lagras i batteriet.

Minsta dieselmotorn, 2,0 TDI med 140 hästkrafter, gör – enligt Volkswagen – Sharan till världens snålaste MPV. På pappret nöjer den sig med 0,54 liter diesel per mil vid blandad körning. Det motsvarar 143 gram koldioxid per körd kilometer. Räckvidden med 70 liter diesel i tanken är teoretiskt 129,6 mil. Nya Sharan ska dessutom vara bland de renaste MPV-modellerna tack vare SRC-katalysatorer (Selektiv Katalytisk Reduktion) som kraftigt reducerar utsläppen av farligt NOx. Alla motorer, det vill säga både bensin- och dieselmotorerna, uppfyller kommande utsläppskraven enligt Euro 5.

Volkswagen dubbelkopplingslåda DSG erbjuds till alla fyra motoralternativen. I starkaste TSI-motorn är DSG standardutrustning.

Som vanligt när det gäller Volkswagen-modeller kommer Sharan också i olika utrustningsnivåer. I Sharans fall handlar det om Trendline, Comfortline och Highline där förstnämnda är basversionen och sistnämnda är den mest exklusiva versionen.

I alla versioner ingår sju krockkuddar inklusive knäkrockkudde på förarsidan, antisladdsystem (även för släpvagn), däcktryckskontroll, automatisk aktivering av varningsblinker vid plötslig och hård inbromsning, elektriska barnlås för bakdörrarna och -rutorna, elektronisk handbroms med start-i-backe-hjälp och mycket annat.

En av extrautrustningarna som är värd att nämna är Park Assist, parkeringshjälpen som kommit i en ny version. Med nya Park Assist kan man få parkeringsassistans även när man ska in i vinkelställda parkeringsrutor.

Från och med tidigt i höst ska det vara möjligt att lägga beställning på en nya Volkswagen Sharan. Några svenska priser eller när leveranserna kommer att ske finns det inga uppgifter om i dag.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!