100210-nya vw touareg Foto: Volkswagen / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Nya Volkswagen Touareg – lättare och snålare

Volkswagens storsuv Touareg visas i ny form. Nya Touareg är 208 kilo lättare och blir den första europeiska suven som blir tillgänglig som hybrid men det är med en V6-diesel den är som snålast – endast 0,74 l/mil.

Precis som många andra bilnyheter kommer nya Volkswagen Touareg att begå publik premiär på Genèvesalongen nästa månad. Och precis som många av dessa nyheter presenteras Touareg redan nu på bild och i text. Volkswagen gör det tydligt att det främsta säljargumentet för Touareg blir den låga förbrukningen. Bortsett från en riktigt snål diesel kommer Touareg även att finnas i hybridutförande.

Touareg Hybrid blir enligt VW den första europeiska hybridsuven på marknaden. Hybridsystemet består av 333 hästkrafter stark TSI-motor som samarbetar med en elmotor på 47 hästar. Sprinten 0-100 km/h går på 6,5 sekunder. Systemet är ett parallellhybridsystem som enligt VW gör Touareg 17 procent snålare än vanliga suvar i samma storlek. Touareg Hybrid ska kunna köras i upp till 50 km/h i elektriskt läge och klara sig med 0,82 liter per mil. När elmotorn jobbar ensam är V6 TSI-motorn inte bara avstängd, utan även automatiskt bortkopplad från transmissionen. När gaspedalen släpps upp kopplas bensinmotorn också bort från transmissionen och frirullar. Detta bidrar till en förbättrad bränsleekonomi och är möjligt i hastigheter upp till 160 km/h. Vid bromsning lagras rörelseenergin i NiMH-batteriet. Ett stopp/start-system bidrar också till förbättrad bränsleekonomi. Med en V6-diesel under huven blir Touareg dock ännu snålare. Förbrukningen stannar då på 0,74 liter per mil och utsläppen på 195 g/km.

Hela motorutbudet från start ser ut som följer:

Alla motorer är standardutrustade med en åttaväxlad automatlåda

V6 TDI (diesel): 176 kW/240 hk, 550 Nm, 0,74 liter/mil (-0,19 liter i jämförelse med föregångaren), 195 g CO2/km (- 49 g i jämförelse med föregångaren)

V8 TDI (4,2 liter diesel): 250 kW/340 hk, 800 Nm, 0,91 liter/mil, 239 g CO2/km

V6 FSI (3,6 liter bensin): 206 kW/280 hk, 360 Nm, 0,99 liter/mil (-0,25 liter i jämförelse med föregångaren), 236 g CO2/km (- 60 g i jämförelse med föregångaren)

V6 TSI Hybrid (bensin): 245 kW/333 hk, 580 Nm, 0,82 liter/mil, 193 g CO2/km

Den minskade bränsleförbrukningen har till stor del åstadkommits tack vare en rejäl bantningskur. Nya Touareg är 208 kilo lättare än sin föregångare och den är dessutom 20 millimeter lägre och därmed mer aerodynamisk. Till exempel innebär VW:s nya frontdesign att frontarean har minskat. Touareg har däremot blivit aningen längre. Totallängden har ökat med 43 mm till 480 cm och även axelavståndet har ökat med 40 mm till 290 cm. Bredden är oförändrat 193 cm.

Utgående generation av Touareg har blivit känd som en kompetent terrängbil, och det är ett arv som VW har fört vidare till den nya modellen. Nya Touareg är, i alla fall på pappret, en duglig terrängbil. Ett rejält test får utreda saken framöver. Det nya 4Motion-systemet har Torsen fördelningsdifferential och en klättringsförmåga på 31 grader. Det finns även ett offroad-program som genom en knapptryckning förbereder ABS, EDS och ASR för offroad-körning, aktiverar medlutsassistenten och justerar växlingspunkterna hos automatlådan. V6 TDI kan fås ännu mer terränganpassad med ett paket som i stället för Torsen-differentialen har en fördelningslåda och en utväxling som är ännu mer anpassad för offroad-körning. Den har dessutom mellan- och bakdifferential som kan spärras till 100 procent vilket ger en klättringsförmåga på 45 grader. Precis som förra generationen Touareg finns även ett vridreglade med vilket man kan anpassa bilen efter rådande förhållanden.

Nya Touareg kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljarna i sommar och man kan då välja till en hel del godsaker. Cd-radio och infosystem är standard. Likaså är regnsensor, automatiskt avbländande innerbackspegel, multifunktionsratt och farthållare. Som exempel på tillval kan nämnas baklucka som öppnas och stängs via en fjärrkontroll integrerad i bilnyckeln, Lane Assist, Side Assist, adaptiv farthållare och Bi-xenon-strålkastare med Dynamic Light Assist. En rolig nyhet är Area View som använder fyra kameror för att läsa av området runt bilen och ge ett helikopterperspektiv. Med hjälp av Trailer Mode-funktionen kan man också se släpets rörelseriktning i förhållande till rattutslaget. En annan nyhet är att sportstolar nu är tillgängliga för alla motoralternativ. Benutrymmet i baksätet har tack vare det ökade axelavståndet blivit större. Baksoffan kan justeras 160 millimeter i längdled och ryggstödets vinkel kan justeras. Som tillval finns en elektrisk upplåsning som fäller ryggstödet på några sekunder och frigör upp till 1 642 liter lastvolym.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!