100201-nya volvo c30 c70

Nya Volvo C30 och C70 – direktrapport från provkörningarna

Testchef Hans Hedberg befinner sig just nu sittandes i en ny C30, den med nya nyllet, på autobahn snart på väg att korsa gränsen till Österrike. Vi kollar vad han har att säga om uppdateringarna C30 tagit del av och passar även på att klämma honom på info om nya C70.

Hallå Hans! Du är nere i mina favorittrakter och kör har jag hört. Vad är det du för bilar som gäller?

 – Det är nya Volvo C30 och C70 samt Volvo XC60 R-Design. Fast så himlans nya är de båda C-bilarna inte, det handlar i stället om uppdateringar och ansiktslyft.

 Ja, C30 och C70 har ju fått ny front. Hur ter sig dessa i verkligheten?

– De båda bilarna passar bra i sitt nya utseende. Fronten på både C30 och C70 har ju gjorts om en hel del då de berikats med gener från nya S60. Det skvallrar de kraftig uppdragna strålkastarna om, så även den nya mer V-formade grillen med det förstorade järnmärket och de mer aggressivt utmejslade luftintagen undertill. Helheten är mer sportig och aggressiv helt enkelt. C70 har fått nya bakljus, något som C30 tyvärr inte har fått. Synd. C70 har dessutom fått aningen uppdaterad instrumentbräda. Skulle ha varit skoj om C30 också hade fått det.

 Om vi fokuserar på C30 för en stund. Vad är det för modellversion du rattar och känner du någon skillnad mot innan uppdateringen?

– Just nu är det T5-versionen som jag kör. Senare blir det en tur med tvålitersdieseln med Powershift, alltså dubbelkopplingslådan. Det är inte mycket nytt under solen körupplevelsemässigt. Chassi och ljudisolering är som förr. Det är endast utsidan som gör en uppmärksam på att det har hänt grejer. Största nyheten för C30, bortsett från fronten, är nya DRIVe-versionen som nöjer sig med 0,38 liter diesel per mil och släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer. Hela 138 mil kommer man – teoretiskt – på en tank. Men C30 DRIVe ska jag inte köra här i dag.

 Något annat om C30?

– Att 1,8F-motorn ersatts med 2,0F med 145 hästkrafter. Extra kraft för alla etanolfans.

 Och C70 då?

– Utöver det jag nämnt tidigare kan jag bara säga att C70 har blivit tuffare och att den är en utmärkt cabriolet.

 Några tillägg?

– Ja. Skulle vilja uppmana alla sportlovsfirare som ska köra till Alperna att de ska ta det lugnt på vägarna. Som du hör så passerar utryckningsfordon oss just nu. Vi står stilla mitt i en ”stau”. En olycka har skett strax framför oss. Det händer så snabbt.

 Okej, tack för tipset! Kör nu försiktigt!

– Det ska vi. Hej!

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr