100209-nya volvo s60

Nya Volvo S60 – fakta och bilder

Volvo har hittills varit snåla med både informationen och bilderna kring nya S60, men nu så. Nu öppnar de dammluckorna på vid gavel och ger oss mängder med bilder och all information.

På Genèvesalongen som öppnar i början av nästa månad står nya Volvo S60 som ett utställningsgolvets huvudnummet. Volvo påstår att bilen är utan tvekan den mest dynamiska modell som de någonsin tagit fram och det är man väl nästan beredd att hålla med om, beroende på hur man tolkar ordet dynamisk.

– Nya S60 är "sculpted to move you". Varje linje i designen är där för att sätta dig och dina sinnen i rörelse. Profilen utstrålar så mycket coupékänsla att bakdörren kommer som en överraskning när du ser bilen på närmare håll, säger Volvo Personvagnars designchef Peter Horbury som lyfter fram C-stolpens svepande linje som sträcker sig hela vägen till bakljusen och den nya utformningen av skuldran som löper från strålkastarna hela vägen bak.

En annan grej som Volvo slår hårt för är världsnyheten Pedestrian Detection med Full Auto Brake som ska ta Volvo till nya nivåer inom säkerhet för de åkande och fotgängare.

– Den sportiga designen ger ett visuellt löfte om entusiastiska köregenskaper och jag garanterar att nya S60 lever upp till det löftet. Köregenskaperna är bättre än i någon tidigare Volvo. Bilens nya teknik hjälper dig dessutom att bli både en bättre och säkrare förare, säger Volvo Personvagnars vd Stephen Odell som samtidigt är övertygad om att nya S60 blir ett av de starkaste korten i segmentet CD Premium tack vare emotionell utstrålning, sportig design och dynamiska egenskaper.

Även körupplevelsen lovar Volvo ska vara på topp. Det finns två olika chassin till nya S60, sportchassi samt komfortchassi. Förstnämnda nyutvecklade chassi är standard i Europa medan sistnämnda är standard i bland annat Asien och Nordamerika. På dessa kontinenter finns sportchassit som tillval. Skillnaden mellan de båda chassialternativen finns i stötdämparna och subframen fram och bak. Komfortchassit har fått en något mjukare sättning för att skruva upp bekvämligheten på dåliga vägar.

– Projektet har hela tiden handlat om ohämmad passion för uppdraget att driva Volvos chassiutveckling till sin spets. Vi har flyttat gränserna till områden där vi aldrig varit förr, säger Stefan Sällqvist som har ansvarat för utvecklingen av chassit i nya S60, och fortsätter:

– Vi har försökt ge begreppet komfort en ny dimension. Sportchassit har en snabb, spänstig sättning med fokus på förarens körupplevelse, utan att tappa intrycket av att körningen också är bekväm.

Jämfört med tidigare Volvo-modeller har det mesta förändrats och förfinats. Styrningen ska vara förbättrad, fjädringen styvare samtidigt som bussningar blivit fastare och man har lagt in mer dämpning än någonsin tidigare.

AWD-systemets (fyrhjulsdriften, standard på T6 och tillval till D5) har justerats för att ackompanjera sportchassit fullt ut. Four-C, det aktiva chassit, som introducerades i samband med S60 R och V70 R för ett gäng år sedan, ska även det ha förbättrats för bättre kontroll och kkomfortkänsla. Four-C är tillgängligt till alla S60-versioner.

En annan nyhet vad gäller chassit är det elektroniska systemet Advanced Stability Control som sägs ge bättre köregenskaper och göra undanmanövrar mer lätthanterliga. Med en ny rollvinkelgivare ska det vara möjligt att upptäcka tendenser till sladd på ett mycket tidigt stadium. Detta i sin tur innebär att antispinnsystemet kan göra ett snabbare ingrepp med större precision.

Ytterligare en nyhet gällande körupplevelse är Corner Traction Control som använder ”torque vectoring” för att ge smidigare kurvtagning. Corner Traction Control är en förädling av antispinnsystemet DSTC. Vid kurvtagning bromsas bilens inre hjul på samma gång som mer kraft överförs till det yttre hjulet. Detta ger föraren en tajtare kurvtagning med minskad tendens till understyrning.

Nya S60 är dessutom försedd med ett antal funktioner som samverkar för att ge bilen kortast möjliga bromssträcka i alla situationer.

Andra nya tekniska påfund är Pedestrian Detection med Full Auto Brake och City Safety. Förstnämnda kan fritt översättas till ”fotgängarupptäckare” med full automatisk bromskraft. Systemet upptäcker fotgängare som går ut framför bilen och varnar på så vis föraren, först med ljud därefter med blinkande ljus, och bromsar med full kraft om föraren inte reagerar på varningen. Systemet kan undvika en kollision med fotgängare i hastigheter upp till 35 km/h. I högre hastigheter handlar det om att få ned hastigheten så mycket som möjligt för att lindra konsekvenserna.

City Safety, som är standard på nya S60, bromsar bilen automatiskt om föraren inte uppmärksammar att en framförvarande bil bromsar in eller stannar. Det fungerar också om föraren kör för fort fram mot ett stillastående föremål. Tekniken kan mildra eller helt förhindra lågfartskrockar bakifrån i hastigheter upp till 30 km/h.

Interiören i nya Volvo S60 sägs ta Volvo in i en helt ny dimension, i alla fall när det gäller exklusiv kvalitetskänsla som de själva påpekar. Formgivningen interiört följer fortfarande det populära skandinaviska designtemat med sin enkelhet, men ska samtidigt vara fokuserad på föraren utan att för den skull tulla på passagerarnas upplevelse. Exempelvis har knäutrymmet för baksätespassagerarna ökat med 30 millimeter jämfört med förra generationen S60.

– Interiören har en mer extrovert attityd än tidigare, utan att tappa sina förnuftiga skandinaviska rötter. Nya S60 tar oss upp på en helt ny nivå när det gäller totalupplevelsen av färg, form, material och teknik, säger Peter Horbury.

Inuti bilen hittar vi även ett helt nytt infotainmentsystem som innehåller ljudanläggning, navigation, mobiltelefon och en rad andra finesser. Det hela presenteras på en färgskärm i mittkonsolens överdel. Skärmen mäter fem eller sju tum beroende på om man gjort tillvalet Premium Sound eller inte. Av bilderna att döma påminner systemet/skärmen en hel del om det Audi har i sina bilar och som de kallar MMI.

– Vi är en av få tillverkare som ger föraren tillgång till alla systemets funktioner via knapparna i ratten, säger Tomas Ahlborg, affärsprojektledare för nya S60.

Nya Volvo S60 lanseras med fyra olika motoralternativ, två bensinare och två dieslar. Senare under första produktionsåret kommer ytterligare tre bensinalternativ samt ett dieselalternativ.

Toppmaskinen i paletten är T6-motorn på 3,0 och 304 hästkrafter, alltså 19 extra hästkrafter jämfört med den T6-motor vi är vana vid i dag från exempelvis S80. Effektökningen har åstadkommits främst tack vare minskad inre friktion. Vridmomentet ligger på 440 newtonmeter, 40 mer än i S80 T6. 0-100 km/h går på 6,5 sekunder och toppfarten är spärrad till 250 km/h. Motorn är kopplad till en ny generation automatlåda med sex steg och Geartronic. Växlingarna ska gå snabbare än tidigare tack vare en rad förbättringar. Kraften från motorn går ut till alla fyra hjulen, alltså är bilen AWD på Volvo-språk.

Preliminär förbrukningssiffra är 1,02 liter per mil.

Helt ny motor är 2,0 GDTi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) som med två liters cylindervolym pressar ur sig 203 hästkrafter och 300 newtonmeter. 0-100 km/h går på 7,7 sekunder med manuell låda och 8,2 sekunder med automatlåda. Toppfarten är 235 respektive 230 km/h beroende på växellåda.

Den preliminära förbrukningssiffran vid blandad körning ligger på 0,79 liter per mil.

Ny, egenutvecklad turboteknik, direktinsprutning och dubbla variabla kamaxlar sägs ge en unik kombination av låg förbrukning, låga utsläpp samt ett högt och brett prestandaregister. Detta i ett mycket kompakt format.

Turboaggregatet är marknadens minsta i förhållande till motorns maximala effekt. Nytt är att det nya grenröret och turbinen är tillverkade av stålplåt, i stället för gjutgods. Grenrör i plåt är dock ingen nyhet men har fram tills nu endast använts i kombination med ett turbinhus i gjutgods. Den nya helt integrerade turbinlösningen i stålplåt är en världsnyhet och patenterad av Volvo.

Fler GDTi-motorer är i antågande. 2,0-litersmotorn beskriven ovan kommer i ett T5-utförande med 240 hästkrafter och 320 newtonmeter. Dessutom kommer två 1,6-litersversioner med 180 respektive 150 hästkrafter. Maximala vridmomentet hos dessa ligger på 240 newtonmeter.

Alla GTDi-motorer kommer att erbjudas i kombination med Volvos sexstegade Powershift-växellåda eller sexväxlad manuell växellåda.

Två turbodieselmotorer är aktuella vid lanseringen av nya S60. Dels den sedan ett år tillbaka kända D5-motorn på 2,5 liter, 205 hästkrafter, 420 newtonmeter och med dubbla turboaggregat, dels en nyutvecklad 2,0-litersspis kallad D3. Den lilla dieseln är på 163 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Stora dieseln gör 0-100 km/h på 7,8 sekunder oavsett vilken transmissionen är. Toppfarten är 235 km/h för manuellt växlade bilar och 230 km/h för automatväxlade. Bränsleförbrukningen anges till 0,59 liter per mil och Volvo gör anspråk på att den förmodligen är bäst i klassen.

Lilla dieseln, som i princip är den välkända 2,4D-motorn men med mindre cylindervolym, tar nya S60 från 0-100 km/h på 9,2 sekunder oavsett växellådstyp. Toppfarten är 220 km/h med manuell låda och 215 km/h med automatlåda. Förbrukningen anges till 0,52 liter per mil.

De båda ovan nämnda växellådsalternativen är sexväxlade båda två. D5 går att få i fyrhjulsdrivet utförande.

Under första produktionsåret kommer nya Volvo S60 med ett väldigt spännande dieselalternativ. Detta alternativ har en cylindervolym på 1,6 liter och den preliminära förbrukningssiffran är 0,43 liter per mil. Effekten ligger på 115 hästkrafter och maxvridet på 270 newtonmeter. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda och hela paketet ska släppa ut under 115 gram koldioxid per kilometer. Bilen är alltså miljöklassad och får Volvos numera välkända DRIVe-beteckning.

Motorprogram från produktionsstart

• T6

    Bensin, 3,0 liter, 6 cyl, 304 hk, 440 Nm.

• 2,0T

Bensin, 2,0 liter, 4 cyl, 203 hk, 300 Nm.

• D5

Diesel, 2,4 liter, 5 cyl, 205 hk, 420 Nm.

• D3

Diesel, 2,0 liter, 5 cyl, 163 hk, 400 Nm.

Introduceras under första produktionsåret

• T5

Bensin, 2,0 liter, 4 cyl, 240 hk, 320 Nm.

• T4

Bensin, 1,6 liter, 4 cyl, 180 hk, 240 Nm.

• T3

Bensin, 1,6 liter, 4 cyl, 150 hk, 240 Nm.

• 1,6D DRIVe

 Diesel, 1,6      liter, 4 cyl, 115 hk, 270 Nm. 

Nya Volvo S60 byggs i Volvos fabrik i belgiska Gent. Det inledande årsmålet är 90 000 bilar och de första av dessa levereras till kund i början av sommaren.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!