081014-volvo-s60-xc90

Nya Volvo S60 och XC90 försenade

Den allt tajtare budgeten fördröjer utvecklingen av ersättarna till Volvo S60 och XC90. Volvo S60, som lanserades redan år 2000, kommer inte att få avlösning förrän tidigast 2010.

Nu kommer de första rapporterna om att krisen hos Volvo även har börjat påverka produktutvecklingen. Lex Kerssemakers, produktstrateg på Volvo, säger till Automotive News att det gäller att prioritera nu. När vinsterna uteblir, uteblir även pengarna som behövs för att utveckla nya modeller. Främst påverkar detta S60. S60 har hängt med ett bra tag nu och börjar bli till åren kommen. Men avlösningen dröjer. Lex Kerssemakers tror inte att ersättaren kan lanseras förrän tidigast år 2010.

– Jag skulle verkligen vilja ha nya S60 i början av nästa år, men det måste bli lite senare, säger Lex Kerssemakers till Automotive News.

Krafterna har i stället lagts på att ta fram de bränslesnåla DRIVe-versionerna av C30, S40 och V50. Dessutom satsas det enormt på lanseringen av XC60, bilen som måste bli en succé. XC60:s storebror XC90 hamnar därmed lite i skymundan. Det finns enligt Lex Kerssemakers inga planer på att lägga ned modellen, Volvo vill vänta och se om marknaden för de stora suvarna kan återhämta sig. Däremot är det tal om ytterligare ett ansiktslyft för XC90, ett lyft som tros komma år 2010. Men om, eller när XC90 får en ersättare lär den inte få någon stor V8 under huven. Volvo uppges satsa på turbomatade sexor.

– Vi måste vara väldigt försiktiga med att ta nästa steg på V8-sidan. Jag tror inte att framtiden är ljus för V8-motorerna, speciellt inte för Volvo. Det är den bästa motorn vi har, men om miljön förändras kan man välja att vara envis eller se sig om efter bättre alternativ, säger Lex Kerssemakers till Automotive News.

Beträffande S40 säger Lex Kerssemakers att man diskuterar modellens fortlevnad. Det har tidigare lutat åt att S40 ska avlivas, något som nu verkar ha ändrats till att den trots allt ska få en ersättare. Lex Kerssemakers tror att det blir allt mer viktigt att ha flera mindre modeller i sitt utbud, framförallt om man vill vara slagkraftig på utvecklingsmarknader som Ryssland, Kina och Indien.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!