091110-nya volvo s60

Nya Volvo S60 officiell

Här är den – nya generationen av Volvos så viktiga mellanklassedan S60. Med köregenskaper och former som ingen annan Volvo-modell tidigare siktar den svenska biltillverkaren på att inte lämna någon oberörd. Produktionen sätter igång i sommar.

– Helt nya Volvo S60 lämnar ingen oberörd. Den ser ut och har köregenskaper som ingen Volvo tidigare. Tack vare den nya tekniken i S60 blir du säkrare och tryggare bakom ratten, inleder Stephen Odell, vd på Volvo Personvagnar, morgonens pressmeddelande.

Om nya S60 lämnar ingen oberörd låter vi vara osagt, men att man känner sig säker och trygg bakom ratten tvekar vi inte på. Volvos signum under många årtionden har varit just säkerheten och med det nya systemet Pedestrian Detection (tidigare benämnd Collision Warning with Full Auto Brake) ökar den ytterligare, inte minst för fotgängare. Systemet (som vi har provkört och som du kan se här) upptäcker fotgängare framför bilen och kan bromsa automatiskt om inte föraren är alert nog och därmed undvika kontakt mellan bil och fotgängare eller åtminstone lindra följderna. Pedestrian Detection kommer dock inte att ingå i bilens standardutrustning utan blir tillval. Däremot förmodar vi att City Safety blir standard precis som i XC60. City Safety undviker kollisioner eller minskar effekterna av kollisioner vid låg fart.

Tyvärr är Volvos pressmeddelande i dag allt annat än fylligt. Förutom Stephen Odells uttalanden överst och underst i denna artikel berättar man bara kortfattat om Pedestrian Detection och om världspremiären som begås på Genèvesalongen i vår. Dessutom berättar de att produktionen i belgiska Gent sätter igång till sommaren, även detta en uppgift som var känd sedan tidigare.

I konceptbilen som visades upp på Detroitsalongen i början av året fann vi en nyutvecklad fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter. Den går under beteckningen GTDi som står för Gasolie Turbocharged Direct Injection. Det handlar alltså om en liten snål turbomatad historia på 180 hästkrafter som ska ge låga utsläpp om 119 gram koldioxid per kilometer. Detta är möjligt tack vare nyttjandet av start/stopp-teknik likt den vi finner i bland annat S40/V50 DRIVe start/stopp. Motorn är kopplad till en Powershift-låda, med andra ord en sexväxlad dubbelkopplingslåda som även den sparar på bränsledropparna.

I förseriebilen som vi provkörde i början av oktober i Köpenhamn satt det dock en mer muskulös maskin än ovan nämnda GTDi-maskin. Enligt registreringsbeviset rörde det sig om en 272 hästkrafter stark motor vilket pekar på att det handlar om T6-varianten. Effektsiffran är dock lite osäker – 272 hästkrafter eller 285 hästkrafter som i modellkompisarna XC60, V70 och S80.

I spannet mellan de båda ovan nämnda maskiner placeras en rad andra bensinmotor och dieselmotorer, vissa nyutvecklade och snålare än vad vi är vana vid i dag. Vi kan även vänta oss en hybridvariant av nya S60 ett par år efter introduktionen nästa höst.

Det kommer också en kombiversion på nya S60 och den döps helt enkelt till V60. Denna kommer dock inte att lanseras samtidigt som S60 utan det blir i stället ett halvår till ett år efter sedanversionen. Kanske vi får se den begå sin världspremiär på Parissalongen i september nästa år.

Volvo tror stenhårt på nya S60 och att det är en viktig modell för företaget råder det ingen tvekan om. Siktet är inställt att ta sig upp ett steg mot de tuffaste konkurrenterna från bland annat Tyskland. Vi håller alla våra tummar för att det faller väl ut för en av våra svenska stoltheter, samma tummar som vi håller för Saab och dess förhoppningsvis ljusa framtid.

Vi ger Stephen Odell slutordet.

– Kunderna i det här segmentet vill ha en bil som är attraktiv, med sportig design och dynamiska köregenskaper. S60 har allt detta. Vi är övertygade om att detta kommer att bli ett av de starkaste alternativen på marknaden.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!