100302-nya volvo s60

Nya Volvo S60 – så här upplevs den

I dag hade nya Volvo S60 världspremiär på bilsalongen i Genève, men även i Volvos showroom i Kungsträdgården i Stockholm fick en skara ta del av nykomlingen. Webbredaktionen var på plats i Stockholm för att känna och klämma på nykomlingen.

Vi har redan skrivit spaltmeter om Volvo S60 generation två och därmed är det mesta kring bilen och dess teknik avklarad. Detta kan ni läsa om via länkarna under bildgalleriet nedan.

Denna artikel kommer främst att beskriva bilen hur den är att uppleva live.

Majoriteten av er läsare har hyllat formerna på nya S60, främst när det gäller baken och sidoprofilen. Fronten har däremot fått både ris och ros efter att bilder och filmer på bilen publicerats på nätet. Själv har jag också varit aningen kluven till fronten. På vissa bilder har mina tankar förts in på en tapir, men efter att ha sett bilen i verkligheten har jag ändrat uppfattning. Fronten känns Volvo och har ett helt eget uttryck som i längden lär stå sig bra mot konkurrenterna. Det gäller ju i dessa dagar att inte smälta in i mängden utan att i stället sticka ut, vilket också interiöra formgivaren Lars Falk påpekade var ett av ledorden under formgivningen av nya S60.

Sett till övriga bilen kan man lugnt påstå att formerna har fått stort spelrum. Det kanske behövs i den här tuffa klassen där konkurrenterna som Volvo räknar upp är Audi A4, BMW 3-serie, Lexus IS, Mercedes C-klass och Acura TL (Hondas premiummärke, säljs inte i Europa). Men frågan är om formerna fått för mycket spelrum i och med att, för mig, två viktiga parametrar satts åt sidan.

I förra generationen S60 kunde jag med mina 186 centimeter från strumplästen och upp inte sitta ”sittriktigt” i baksätet utan att smeta ned innertaket med hårvax och utan att böja på huvudet. I nya S60 är det kanske ännu lite värre (se bilderna nedan) där jag får glida fram i sittdynan ordentligt för att inte slå huvudet i taket/bakrutan, men jag är van. Inte många bilar i den här klassen bjuder min lekamen perfekt sittposition där bak. Baksätet är lågt placerat för att över huvud taget rymma någorlunda långa personer och det kostar i form av dåligt lårstöd. Åtminstone för mig med mina hyfsat långa ben. Ryggstödet är ganska kraftigt tillbakalutat vilket ger skön åkkomfort för dem som inte behöver kröka rygg. Sittandes bakom en förare som är några centimeter kortare än mina 186 var inga som helst problem sett till benutrymmet.

Den andra plumpen enligt mitt sätt att se det är bagageutrymmet. Det sväljer 380 liter vilket är runt 100 liter mindre än konkurrenterna A4, C-klass och 3-serie. Det är samtidigt bara några få liter mer än i nya Opel Astra och Volkswagen Golf. Volvo S40 rymmer 404 liter…

Bakluckans öppning har gjorts dryga decimetern bredare jämfört med förra generationen S60. Toppen! Bagageutrymmets innermått ser ut att kunna rymma en genomsnittlig flyttkartong men frågan är om man ens får in den med tanke på öppningen som är lite väl låg (se bild nedan).

Volvo poängterar dock att kundgruppen som nya S60 riktar in sig på är ”pre-family”, det vill säga det unga paret utan barn, samt de äldre par som har utflugna barn och som vill ha en sportig och snygg bil. Gillar man nya S60 men vill kunna lasta och få plats med långa personer i baksätet så får man helt enkelt vända sig till V60, kombiversionen av S60 som lanseras nästa år.

I förarstolen möts man av en helt nya instrumentbräda som känns betydligt mer robust och sportigare än de som återfinns i exempelvis V70 och S80, men som samtidigt inte känns lika flärdfull. Ovanför den ”flytande” mittkonsolen hittar man en av interiörens stora nyheter, nämligen färgskärmen som är fem tum i diameter som standard men som via tillval kan vara sju tum.

Nya Volvo S60 lanseras med fyra motoralternativ. Dessa kompletteras senare av ytterligare fyra alternativ, bland annat 1,6D DRIVe som är miljöklassad, precis som den kommande Flexifuel-versionen på 180 hästkrafter. För mer ingående information om alla motoralternativ klicka här.

Volvo har i samband med världspremiären offentliggjort priserna på nya S60. De ser ut som följer:

• T6 AWD 304 hk (automat standard) – 394 000 kronor.

• 2,0T 203 hk – 270 000 kronor.

• D5 205 hk – 305 000 kronor.

• D3 163 hk – 280 000 kronor.

Nya Volvo S60 kan beställas redan nu. Leveranserna påbörjas någon gång runt skiftet augusti/september.

TV-TV direkt från Genèvesalongen

Läs mer

Provtur

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!