Volvo V40 krocktest Euro NCAP Foto: Euro NCAP

Nya Volvo V40 hyllas i Euro NCAP-krocktest

En ny krocktestomgång har genomförts av Euro NCAP. Fem fullpottare delades ut, nämligen till Audi A3, Ford B-Max, Kia Cee’d, Renault Clio och Volvo V40. En stjärna kort blev däremot Isuzu D-Max.

Nu har ytterligare en handfull bilar testats av europeiska krocktestinstitutet Euro NCAP och bland dessa var det nya Volvo V40 som utmärkte sig mest med högsta poängutdelning någonsin för en bil i det storlekssegmentet. Volvo kan alltså lugnt fortsätta titulera sig som en av världens säkraste biltillverkare med tanke på tidigare resultat.

 Vad som särskiljer Volvo V40 från andra bilar är den standardmonterade fotgängarkrockkudden som är världens första av sitt slag då den täcker vindrutetorkardiket, en tredjedel av vindrutan samt nedre halvan av A-stolparna. Euro NCAP lyfter fram och hyllar Volvos tilltag för säkrare fotgängarkrockskydd. Du kan läsa mer om hur fotgängarkrockkudden fungerar via länk nedan.

 Mycket tack vare fotgängarkrockkudden erhöll Volvo V40 högsta utdelade poängen någonsin i delmomentet fotgängarkrockskydd. 88 av 100 poäng är bättre än de 81 poäng som tidigare var högsta utdelade poängen och som – lite ironiskt – gick till pickupen Ford Ranger.

 Men Volvon är inte rakt igenom snäll mot fotgängare. En plump i protokollet är framkanten av huven som klassas som dåligt skydd för fotgängarna. Däremot klassas frontpartiet med stötfångaren som bra. V40 kan dessutom utrustas med Pedestrian Detection som kan bromsa bilen till stillastående om en föraren inte är observant på att en fotgängare befinner sig framför bilen.

 Även i vuxenskyddet imponerade Volvo V40 med 98 poäng av 100 möjliga. Så höga poäng har ingen annan bil tidigare nått i krocktestet. Mercedes B-klass är dock nära med 97 poäng och några bilar har 96, däribland Ford Ranger. I frontalkrockmomentet rankas bilen som bra, så även i krock från sidan. I stolpkrocktestet mot sidan som är det svåraste delmomentet imponerade Volvon med högsta poäng.

 I barnskyddet lyckades inte V40 riktigt lika bra och alla testade bilar i omgången, bortsett från Isuzu D-max, lyckades få högre poängnotering här. Dock fick Volvon inga dåliga omdömen i barnskyddet, endast lägre poängutdelning.

 I skyddet mot pisksnärtsskador klassas nya V40 som bra med högsta betyg. I förarstödsystem, det vill säga passiva och aktiva säkerhetssystem, blev det full pott med 100 poäng av 100 möjliga.

 Läs mer om resultaten för Volvo V40 på Euro NCAP:s hemsida.

 Nya Audi A3 krocktestades också denna omgång och gjorde bra ifrån sig, om än inte riktigt lika bra som Volvo V40. Fem stjärnor blev det även för tysken tack vare 95 av 100 poäng i vuxenskyddet, 87 av 100 i barnskyddet, 74 av 100 i fotgängarskyddet och 86 av 100 i förarstödsystem. I skyddet mot pisksnärtskador fick Audi A3 inte riktigt lika höga poäng som Volvo V40 men skyddet klassas ändå som bra.

 Läs mer om resultaten för Audi A3 på Euro NCAP:s hemsida.

 Nya Kia Cee’d erhöll även den fem stjärnor av fem möjliga. I poängutdelning såg det ut som följer: Vuxenskyddet gav 89 av 100 möjliga, barnskyddet 88 av 100, fotgängarskyddet 61 av 100 och förarstödsystem 86 av 100. Pisksnärtskyddet klassas som bra med en tiondels poäng lägre än Audi A3 och fyra tiondelar lägre än Volvo V40.

 Läs mer om resultaten för Kia Cee’d på Euro NCAP:s hemsida.

 Ford B-Max är en intressant bil sett till krocksäkerheten då den saknar B-stolpe. B-max fick fem stjärnor i totalbetyg och lyckades bra i vuxenskyddet med 92 poäng av 100 möjliga. I sidokrocktestet gjorde B-Max bra ifrån sig. Liten plump blev det för endast måttligt bra skydd i krock med stolpe mot sidan. Förarens bröstkorg får ta emot mer stryk än vad som önskas. I barnskyddet erhöll nya Cee’d 84 av 100 poäng, i fotgängarskyddet 67 av 100 och i förarstödsystem 71 av 100 vilket är sämsta utdelade poängen i denna omgång tillsammans med Isuzu D-Max. Pisksnärtskyddet klassas som bra med samma poäng som Audi A3.

 Läs mer om resultaten för Ford B-Max på Euro NCAP:s hemsida.

 Nya Renault Clio fick också fem stjärnor av Euro NCAP. I vuxenskyddet nådde den upp till 88 av 100 poäng, i barnskyddet 89 av 100, i fotgängarskyddet 66 av 100 och i förarstödsystem blev det nästan full pott med 99 av 100, endast slagen av Volvo V40 i sista momentet. Pisksnärtskyddet är enda egentliga plumpen i protokollet för Clio då det klassas som måttligt bra med för testomgången låga 2,5 poäng.

 Läs mer om resultaten för Renault Clio på Euro NCAP:s hemsida.

 Nya Isuzu D-Max imponerade i Euro NCAP om man jämför med föregående generation som fick usla två stjärnor av fem möjliga, varav den andra var överstruken. Nya D-Max är betydligt säkrare och fick fyra av fem stjärnor, alltså knappt godkänt med dagens mått mätt. Det moment som drog av en stjärna från full pott var fotgängarskyddet som blev 51 av 100 poäng. 60 behöver för att fem stjärnor ska kunna delas ut. I vuxenskyddet fick D-Max 83 av 100 möjliga, i barnskyddet 67 av 100 och i förarstödsystem 71 av 100 möjliga. I skyddet mot pisksnärtskador blev det 3,5 poäng, lika mycket som Volvo V40.

 Läs mer om resultaten för Isuzu D-Max på Euro NCAP:s hemsida.

 I bildgalleriet nedan kan du ta del av bilder från krocktestgenomförandet och alla utdelade betyg. Nedan finns även film på krocktestet med Volvo V40. För övriga bilmodeller hänvisas du till länkarna ovan under respektive stycke.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!