Nya Volvo XC60 börjar säljas i dag

Dagen många har gått och väntat på är här, det vill säga dagen då det går att lägga en beställning på nya Volvo XC60. Pris från 422 900 kronor.

Det var den 7 mars tidigare i år som många svenskar bänkade sig framför datorerna för att följa avtäckningen av nya Volvo XC60 live. Att intresset är stort för modellen är förståeligt med tanke på att modellen under flera år varit Volvos storsäljare i världen samt att den varit bästsäljaren i Europa sett till genren. Det är med andra ord ingen lätt uppgift att ta sig an för nya modellen, men Volvo hyser stor tilltro till nya XC60.

– Vi har stora förhoppningar på nya Volvo XC60 som vi vet är en fantastisk bil. Det finns redan många intresserade kunder som bara väntar på att få lägga en order. Vi kommer att ta väl hand om dem, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

I dag är det alltså säljpremiär för nya XC60 som därmed finns att bygga i Volvos bilkonfigurator online där man kan begära offert, alternativt om man är av den gamla skolan och föredrar att gå in till sin lokala handlare som dock ännu inte kan visa upp bilen för dig.

Prislappen börjar på, precis som meddelades vid premiären nere i Genève förra månaden, 422 900 kronor. För de pengarna får man en XC60 T5 AWD med 254 hästkrafter i Momentum-utförande. Lägger man till 40 000 kronor får man samma bil i Inscription-utförande och ytterligare 5 000 kronor ger en XC60 T5 AWD R-Design.

T6 AWD med 320 hästkrafter börjar på 491 900 kronor, D4 AWD med 190 dieselhästar kostar från 435 900 kronor och D5 AWD med 235 dieselhästar, som saknade prislapp vid avtäckningen för en månad sedan, har ett ingångspris på 465 900 kronor. Laddhybridvarianten T8 Twin Engine med 407 hästkrafter går loss på 658 800 kronor i Inscription-utförande. Det är betydligt mer än vad R-Design-varianten kostar, men i Inscription-utförandet ingår det aktiva chassit för 26 900 kronor. T8:an i utrustningsnivån Momentum lanseras senare.

Samtliga modellversioners prisuppgifter hittar du i tabellen här intill.

Nya XC60 ska enligt Volvo vara en av deras säkraste bilmodeller någonsin. Den är byggd på samma plattform som storebröderna i 90-serien och innehåller till stora delar samma teknik, även sett till förarstödsystemen. Dock är inte adaptiv farthållare, avståndsvarnare, filhållningsassistent samt det delvis semiautonoma körläget Pilot Assist inbakat i priset som hos S90, V90 och XC90. Till 60-serien är dessa hjälpmedel tillval och ovan nämnda detaljer ingår i vad som kallas för ”Intellisafe Assist”, ett säkerhetspaket som kostar 4 900 kronor.

City Safety-funktionen har i och med nya XC60:s ankomst uppdaterats till att även involvera styrningen, inte bara bromsarna. Om det inte skulle vara tillräckligt med inbromsning för att undvika en kollision kan bilen per automatik styra åt sidan för att undgå hindret.

Nya Volvo XC60 är något större än sin föregångare då den är 4,4 centimeter längre och 1,1 centimeter bredare (backspeglar ej inkluderade). Däremot är den en dryg halvdecimeter lägre.

Innerutrymmena ska vara bättre och bagageutrymmet har vuxit med tio liter till totalt 495 liter (Volvo skrev tidigare att gamla XC60 rymde 534 liter, men har nu ändrat det till 495 liter).

Allt om nya Volvo XC60 finner du i våra tidigare artiklar om modellen, där finner du bland annat alla tekniska detaljer samt massor av bilder och många filmer.

Nya Volvo XC60 börjar byggas i Volvos fabrik i Torslanda om några veckor. Gamla XC60 i Classic-utförande kommer även den att fortsätta byggas i ytterligare några månader – i fabriken i belgiska Gent. Nya generationen når Volvo-handlarna runt om i Sverige först efter sommaren, så du som hade hoppats få ratta din nya XC60 på semestern får skrinlägga de planerna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!